
Decizia nr. 2562/2015

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE

Secţia I civilă

Pronunţată în şedinţă publică, astăzi 17 noiembrie 2015.

Decizia nr. 2562/2015

Deliberând, în condiţiile art. 256 C. proc. civ., asupra recursului de faţă, constată următoarele:

Prin cererea înregistrată la data de 08 noiembrie 2012 pe rolul Tribunalului București, secția a V-a civilă, reclamantul A.
a chemat în judecată pe pârâții B. și C., solicitând obligarea pârâtului B. la plata sumei de 1.500.000 dolari SUA, cu titlu
de daune morale, obligarea pârâtului C. la plata sumei de 643.310 dolari SUA, cu titlu de daune morale și obligarea în
solidar  a  pârâţilor  la  plata  sumei  150.000  euro,  cu  titlu  de  daune  materiale,  pentru  prejudiciul  cauzat  prin  afirmațiile
făcute de primul pârât și, respectiv, preluate și publicate de cel de al doilea pârât, împreună cu propriile afirmații, într-un
articol din ziarul Adevărul din data de 16 octombrie 2012.

La data de 23 ianuarie 2013 reclamantul a depus o precizare prin care a solicitat ca la soluţionarea acţiunii să fie avute
în vedere şi o serie de afirmaţii calomnioase făcute de pârâtul B. după depunerea cererii introductive de instanţă, la data
de 29 noiembrie 2012, în cadrul unui interviu difuzat la D.

Prin  sentința  civilă  nr.  139  din  04  februarie  2014,  Tribunalul  București,  secția  V-a  civilă,  a  respins,  ca  neîntemeiată,
acțiunea împotriva pârâtului C.; a admis în parte, astfel cum a fost precizată, acțiunea formulată împotriva pârâtului B.; a
obligat  pe  pârâtul  B.  la  plata,  către  reclamant,  a  sumei  de  30.000  dolari  SUA daune  morale  (echivalent  în  lei  la  data
plății);  a respins cererea de obligare a pârâtului  B.  la plata de daune materiale;  a obligat  pe pârâtul  B.  la cheltuieli  de
judecată  reprezentând  onorariu  de  avocat,  diminuat,  la  suma  de  10.910  lei  şi  a  respins  cererea  de  acordare  a
cheltuielilor de judecată reprezentând taxa judiciară de timbru în sumă de 10.892,35 lei și timbru judiciar de 5 lei.

Pentru a hotărî astfel, prima instanţă a reţinut, referitor la situaţia de fapt, că în luna septembrie 2012, după ce a pierdut
la  bursă sume mari  de bani  ale  clienților  E.,  pârâtul  B.  a  fugit  din  România,  iar  ulterior,  prin  mai  multe  scrisori  trimise
mass-mediei  din  țară,  precum  și  prin  interviuri  acordate  în  străinătate,  a  înțeles  să  prezinte  activitatea  pe  care  a
desfășurat-o în cadrul holdingului.

În  acest  context,  pârâtul  a  vorbit  despre  relațiile  de  afaceri  cu  diverse  persoane  publice,  între  care  reclamantul  A.,
despre care a afirmat că în anul 2000 a primit de la companii multinaționale bani pe care i-ar fi trimis politicienilor aflați în
campanie electorală la acel moment, indicând F. drept una dintre aceste multinaționale.

În drept, instanţa a avut în vedere prevederile art. 58, art. 72, art. 252, art. 70, art. 75 alin. (1), art. 1349 şi art. 1357 C.
civ.

Reclamantul acuză ca fapte ilicite, pe de o parte, afirmațiile pe care pârâtul B. le-a făcut în cursul anului 2012 cu privire
la „participarea la activități de dare de mită având ca obiect sume de ordinul milioanelor de dolari”, F. fiind indicată drept
una dintre firmele de la care se primeau acești bani și, pe de altă parte, „publicarea afirmațiilor mincinoase ale pârâtului
B., la care se adaugă o serie de alte afirmații mincinoase”, imputată pârâtului C., căruia i se reproșează și faptul că nu a
verificat informațiile publicate, precum și maniera în care a fost scris articolul.

Circumstanțele speței au impus ca analiza potențialului ofensator al afirmațiilor pârâților să fie efectuată separat, iar în
privința  pârâtului  C.  s-a  constatat  că  articolul  vizat  reprezintă  un  demers  jurnalistic  plasat  în  contextul  unei  teme  de
interes general public - scandalul financiar declanșat de plecarea din România a brokerului B., jurnalistul apreciind bizar
faptul că „victimele păgubite cu milioane de euro nu depun plângeri penale”.

Nu  aceeași  este  situația  în  privința  afirmațiilor  pârâtului  B.  -  afirmații  factuale,  deoarece  persoana  reclamantului  este
identificată exact și se afirmă clar, direct, că a fost intermediar al mitei pe care ar fi plătit-o compania F. (prin intermediul
lui  G.)  către  politicieni  români  -  al  căror  potențial  ofensator  este  indiscutabil  în  condițiile  în  care  sunt  menite  să  îl
denigreze  din  punct  de  vedere  al  imaginii  sociale  și  să-l  supună  oprobiului  public,  dar  și  să  furnizeze  instituțiilor
specializate ale statului indicii care, dacă ar fi adevărate, ar genera cercetarea și condamnarea penală a reclamantului
pentru fapte de o gravitate extremă - corupție.

1/13 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=131191


Având în vedere gravitatea faptei imputate reclamantului, era obligaţia pârâtului B. să furnizeze o bază reală suficientă şi
credibilă;  or,  din  analiza  mijloacelor  de  dovadă  pe  care  a  înțeles  să  le  administreze  în  cauză  se  constată  că  aceste
afirmații sunt lipsite de suport probatoriu.

Pârâtul C. a depus la dosar un extras din Hotărârea Comisiei de Arbitraj din Stockholm și din cuprinsul acesteia se poate
constata că apărările formulate de G. care „a înmânat informații generale despre cultura mitei din România” nu au fost
primite, declarațiile sale demonstrând „inconsecvențe și contradicții”, aprecierea Curții fiind că „G. nu a putut probabil să
direcționeze fondurile din conturi spre plătirea mitelor”, conturile fiind „folosite pentru uzul personal de către G.”

Apelul declarat de G. împotriva acestei hotărâri a fost respins prin Hotărârea pronunțată de Curtea de Apel Svea la data
de 22 aprilie 2013.

În condițiile în care afirmațiile privind intermedierea mitei  plătite de F. (singura companie menționată de pârât,  deși,  în
interviul  acordat  televiziunii  islandeze  a  susținut  că  în  anul  2000  reclamantul  a  primit  bani  de  la  „companii
multinaționale”)  au  fost  reluate  în  mai  multe  declarații  și  au  fost  menținute  și  în  fața  instanței,  în  pofida  faptului  că
hotărârile  pronunțate  de  Curtea  de  Arbitraj  și  de  instanța  de  judecată  din  Suedia  le-au  infirmat  și  fără  nicio  explicație
credibilă a faptului că, deși practic susține că plățile au fost efectuate prin intermediul său, nu a sesizat autoritățile, este
îndeplinită și condiția vinovăției în săvârșirea faptelor imputate de reclamant.

Cu privire la condiția existenței unui prejudiciu, se reține că reclamantul a suferit un prejudiciu moral în legătură directă
cu încălcarea dreptului său nepatrimonial la onoare și reputaţie, prin imputarea în mod repetat a desfăşurării activităţilor
ilegale anterior menţionate, prin mijloace de informare a publicului larg, fiind adusă atingere demnității sale, credibilității
sale ca jurnalist  și  formator  de opinie,  acuzațiile,  de o gravitate extremă, fiind de natură a induce în conștiința publică
imaginea sa ca infractor de cel mai înalt nivel.

În  sfârșit,  condiţia  referitoare  la  legătura  de  cauzalitate  dintre  acţiunea  ilicită  şi  prejudiciu  rezultă  ex  rem,  din  chiar
săvârşirea faptei, prin vătămarea valorilor sociale fundamentale ocrotite de normele constituţionale şi internaţionale.

Sub  aspectul  întinderii  prejudiciului,  Tribunalul  a  apreciat  ca  justificat  numai  în  parte  cuantumul  sumei  pretinse  de
reclamant  cu  titlu  de  despăgubire  pentru  prejudiciul  moral,  suma  de  30.000  dolari  SUA  reprezentând  o  reparaţie
echitabilă pentru fapta ilicită reţinută în sarcina pârâtului.

La  stabilirea  acestei  sume,  tribunalul  a  avut  în  vedere  nu  atât  articolele  din  presa  scrisă,  care  au  preluat  afirmațiile
denigratoare ale pârâtului B., cât mai ales faptul că, astfel cum rezultă din printurile depuse la dosar, în lunile octombrie
și noiembrie 2012, aceste afirmații s-au repetat în interviurile acordate unor posturi de televiziune din România și Islanda
și jurnalistului H., care le-a publicat pe internet.

În  ceea  ce  privește  prejudiciul  material  afirmat  de  reclamant,  Tribunalul  a  apreciat  că,  în  condițiile  în  care  nu  a  fost
prezentată și oferta făcută reclamantului,  declarația dată de I., în sensul că scandalul mediatic provocat de declarațiile
pârâtului B. a determinat compania să anuleze oferta privind încheierea unui contract de consultanță politică în valoare
de 200.000 euro, nu dovedește că aceasta a existat.

Împotriva acestei sentinţe, la data de 17 februarie 2014 a declarat apel pârâtul B.

Prin  Decizia  nr.  43/A  din  data  de  3  februarie  2015,  Curtea  de  Apel  Bucureşti,  secţia  a  III-a  civilă  şi  pentru  cauze  cu
minori şi de familie, a admis apelul formulat;a schimbat în parte sentinţa apelată în sensul că a respins, în tot, acţiunea
pentru considerentele ce urmează:

- În ceea ce priveşte situaţia de fapt invocată de apelantul-pârât, Curtea a reţinut că, într-adevăr, în articolul publicat pe
portalul cotidianului J. din 16 octombrie 2012, au fost citate declaraţiile apelantului-pârât cu privire la faptul că intimatul-
reclamant  „a  primit  peste  1,5  milioane  de  dolari”  în  conturile  sale  de  la  K.  „şi  i-a  distribuit  politicienilor”,  precum şi  cu
privire la împrejurarea că intimatul-reclamant „şi-a oprit pentru el 60.000 dolari pe care i-a trimis fără nicio jenă direct în
România pe contul soţiei la L.”

Într-un  articol  publicat  pe  portalul  cotidianului  J.  din  31  octombrie  2012,  au  fost  reproduse  afirmaţiile  apelantului-
reclamant potrivit cărora „în anul 2000, concernul F. a fi dat mită unor politicieni români, ca să obţină contractul de 40 de
milioane de dolari pentru implementarea serviciului de urgenţă 112 în România. Plăţile au fost făcute de către jurnalistul
A., prin conturile companiei E., care, ulterior, a virat banii în conturile politicienilor implicaţi”.

De asemenea, la data de 29 noiembrie 2012, în cadrul unui interviu difuzat la D., pârâtul B. a făcut noi afirmații privindu-l
pe reclamant: „(Cum se dădea şpaga?) Cash sau prin bancă prin conturi cifrate. Numai A. știa cum se împarte șpaga.

2/13 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=131191


(…). Am fost de faţă la o masă la M. în care în campania electorală din 2000 i-a promis lui N. că îi dă 50.000, finanţare
de campanie. (…) (Ce alți politicieni au primit bani?) O. (fostul trezorier al Partidului Social Democrat - n. red.). În cazul
lui O. îi spunea că îi dă de la F.. Da' erau sume mai mari. La N. a fost suma cea mai mică. (…) Erau vreo 7 milioane pe
parcursul a câtorva ani. (…) (Cum se dădeau banii, prin conturi?) Cea mai mare parte erau bani la pungă. (…) A. era ca
un fel de Sfântul Duh deasupra campaniei electorale care primea bani de la mai multe firme, că nu erau numai astea, și
decidea cui să îi dea.’’

Acestea  fiind  faptele  imputate  apelantului-pârât  a  fi  ilicite,  întrucât  aduc  atingere  onoarei  şi  reputaţiei  intimatului-
reclamant, au fost avute în vedere nu numai prevederile art. 58, art. 72 şi art. 252 C. civ., ci şi cele ale art. 30 alin. (1) din
Constituţie,  precum  şi  dispoziţiile  alin.  (6)  al  aceluiaşi  text  de  lege.  Art.  31  din  Constituţie  mai  prevede  că  dreptul
persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit şi că mijloacele de informare în masă
sunt obligate să asigure informarea corectă a opiniei publice.

Aceste  texte  de  lege  au  fost  interpretate  şi  aplicate  în  concordanţă  cu  jurisprudenţa  Curţii  Europene pentru  Apărarea
Drepturilor  Omului,  pentru  că  libertatea  de  exprimare  este  garantată  şi  de  art.  10  din  Convenţia  Europeană  pentru
Apărarea Drepturilor Omului.

În  acest  cadru  legal,  instanţa  de  contencios  european  al  drepturilor  omului  a  acordat  o  deosebită  atenţie  specificităţii
activităţii presei, arătând că, pentru a fi convenţională, ingerinţa în libertatea de exprimare trebuie să îndeplinească trei
condiţii cumulative prevăzute de paragraful 2 al art. 10 şi anume: măsura să fie prevăzută de lege, să urmărească unul
din scopurile legitime prevăzute în parag. 2 şi să fie necesară într-o societate democratică pentru atingerea lor.

Unul din scopurile legitime prevăzute în parag. 2 este protecţia reputaţiei altora.

În ceea ce priveşte necesitatea măsurii într-o societate democratică, potrivit jurisprudenței Curţii, libertatea de exprimare
reprezintă  unul  din  fundamentele  oricărei  societăţi  democratice  şi  una  din  condiţiile  capitale  pentru  progresul  şi
dezvoltarea fiecăruia, iar protecţia care trebuie acordată este de o importanţă deosebită. Această libertate este supusă
excepţiilor prevăzute de parag. 2 al art. 10, care trebuie interpretate în mod strict, iar necesitatea oricărei restricţii trebuie
stabilită  în  mod  convingător  (cauzele  Tammer  împotriva  Estoniei,  hotărârea  din  6  februarie  2002,  Nilsen  şi  Johsen
împotriva Norvegiei, hotărârea din 25 noiembrie 1999, Ligens împotriva Austriei,  hotărârea din 8 iulie 1986). Adjectivul
„necesară”  cu  referire  la  calificarea  ingerinţei  ca  necesară  într-o  societate  democratică  implică  o  nevoie  socială
imperioasă.

În aceste condiţii,  trebuie avute în vedere principiile care se degajă din jurisprudenţa Curţii  Europene pentru Apărarea
Drepturilor Omului, ce impune realizarea unui just echilibru între, pe de o parte, protecţia dreptului consacrat de articolul
10  şi,  pe  de  altă  parte,  aceea  a  dreptului  la  reputaţie  al  persoanelor  vizate,  care,  ca  element  al  vieţii  private,  este
garantat de articolul 8 al Convenţiei.

Potrivit jurisprudenţei bine stabilite a Curţii, pentru a aprecia existenţa unei „nevoi sociale imperioase”, care să justifice o
ingerinţă  în  exercitarea  libertăţii  de  exprimare,  trebuie  să  se  facă  distincţia  între  fapte  şi  judecăţi  de  valoare.  Dacă
materialitatea  primelor  poate  fi  dovedită,  ultimele  nu  se  pretează  la  o  demonstrare  a  exactităţii  lor  (Lingens  împotriva
Austriei, hotărârea din 08 iulie 1986).

Curtea  a  afirmat  în  repetate  rânduri  (spre  exemplu  în  cauza  Nilsen  şi  Johnsen  împotriva  Norvegiei,  hotărârea  din  25
noiembrie  1999)  că  afirmaţii  referitoare  la  fapte  determinate,  care  sunt  deci  susceptibile  de  a  fi  probate,  făcute  în
absenţa oricăror dovezi care să le susţină nu se bucură de protecţia art. 10.

De  asemenea,  în  cauza  Pedersen  şi  Baadsgard  împotriva  Danemarcei,  hotărârea  Marii  Camere  din  17  decembrie
2004),  Curtea a verificat  „dacă reclamanţii  (ziarişti)  au acţionat  cu bună-credinţă  şi  s-au conformat  obligaţiei  obişnuite
care le  incumbă,  de a verifica  o declaraţie  factuală.  Această  obligaţie  semnifică  faptul  că trebuiau să se bazeze pe o
bază factuală suficient de precisă şi fiabilă care să poată fi considerată ca proporțională cu natura şi forţa afirmaţiei lor,
având în vedere că, cu cât afirmaţia este mai serioasă, cu atât baza factuală trebuie să fie mai solidă”

O situaţie asemănătoare se regăseşte în cauza Dalban împotriva României, hotărârea din 28 septembrie 1999, în care
reclamantul  a  fost  condamnat  penal  pentru  publicarea  unor  acuzaţii  privind  fraude  comise  de  o  persoană  ce  ocupa
funcţia  de  preşedinte  de  Intreprinderii  Agricole  de  Stat  (fraude  ce  ar  fi  produs  prejudicii  de  zeci  de  milioane  de  lei),
acuzaţii bazate pe informaţii conţinute în rapoarte ale poliţiei.

În opinia Comisiei europene a drepturilor omului, „este posibil ca, într-o anumită măsură, unele dintre faptele prezentate
de reclamant în articolele sale să nu se confirme”. După ce a reafirmat ideea că libertatea de exprimare apărată de art.

3/13 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=131191


10 nu acoperă afirmarea publică a unor fapte care nu se bazează pe niciun început de probă, Comisia a ajuns totuşi în
unanimitate  la  concluzia  că  a  avut  loc  o  încălcare  a  Convenţiei  luând  în  considerare  poziţia  specială  a  presei  într-o
societate democratică şi dezideratul de a nu descuraja cetăţenii să aprecieze critic modul în care îşi exercită mandatul
persoanele ce ocupă funcţii publice.

Curtea de la Strasbourg şi-a însuşit concluzia Comisiei privind încălcarea articolului 10, subliniind că „nu s-a dovedit că
cele afirmate în articolele incriminate erau total false şi urmăreau să alimenteze doar o campanie de defăimare împotriva
părţilor lezate”.

Prin urmare, o inexactitate parţială a faptelor prezentate nu exclude protecţia articolului  10 din Convenţie în situaţia în
care  este  vorba  de  un  discurs  jurnalistic  privind  subiecte  de  interes  public,  iar  reaua-credinţă  a  jurnalistului  nu  este
dovedită.  De  asemenea,  argumentul  pe  care  se  bazaseră  instanţele  interne  în  momentul  în  care  l-au  condamnat  pe
reclamant pentru calomnie, respectiv faptul că parchetul dispusese neînceperea urmării  penale împotriva preşedintelui
Intreprinderii  Agricole  de  Stat  pentru  săvârşirea  faptelor  imputate  de  ziarist,  nu  poate  fi  considerat  suficient  pentru  a
justifica  o  condamnare  în  situaţia  în  care  ne  găsim  în  domeniul  de  protecţie  sporită  acordată  de  articolul  10  din
Convenţie.

Distinct  de acestea,  instanţa de apel  mai  are în vedere jurisprudenţa Curţii  Europene a Drepturilor  Omului  în ceea ce
priveşte distincţia dintre afirmaţiile ziaristului însuşi şi cele pe care acesta le citează de la alte persoane.

Aşa  cum  a  stabilit  în  cauza  Bladet  Tromso  şi  Stensaas  împotriva  Norvegiei,  hotărârea  din  20  mai  1999,  „trebuie  să
existe motive particulare care să permită înlăturarea obligaţiei, care incumbă ca regulă unui ziar, de a verifica declaraţiile
factuale calomnioase pentru particulari. În acest sens, sunt avute în vedere mai ales natura şi gradul calomniei în cauză,
precum şi  chestiunea de a şti  până la ce punct ziarul  putea în mod rezonabil  să considere sursele respective ca fiind
credibile pentru aceste declaraţii (cauza Dragoş Stângu împotriva României, decizia de inadmisibilitate din 09 noiembrie
2004).

Este de menţionat şi faptul că nu este important ca autorul afirmaţiilor să fie ziarist profesionist,  aceeaşi protecţie fiind
acordată  şi  altor  persoane  care  îşi  exprimă  opiniile  prin  intermediul  mass-media  (un  scriitor  în  cauza  Thorgeirson
împotriva Islandei, hotărârea din 25 iunie 1992, sau un politician, în cauza Castells împotriva Spaniei, hotărârea din 23
aprilie1992).

Aplicând  în  cauză  aceste  consideraţii  de  ordin  teoretic,  instanţa  de  control  judiciar  a  reţinut  că  o  parte  din  afirmaţiile
apelantului-pârât, şi anume cele referitoare la faptul că, în anul 2000, concernul F. ar fi dat mită unor politicieni români ca
să  obţină  contractul  de  40  de  milioane  de  dolari  pentru  implementarea  serviciului  de  urgenţă  112  în  România,  se
bazează pe susţinerile lui G., fost responsabil de activitatea concernului F. în România în perioada 1996-2003. Datorită
acestei funcţii ocupate în cadrul companiei F., apelantul-pârât putea în mod rezonabil să îl considere o sursă credibilă.
Aplicând mutatis mutandis raţionamentul Curţii Europene a Drepturilor Omului din cauza Dalban împotriva României cu
privire  la  soluţia  de  neîncepere  a  urmăririi  penale,  nu  prezintă  relevanţă  faptul  că,  în  schimb,  compania  suedeză  a
susţinut că în realitate foştii manageri din România au deturnat bani şi nici că aceasta a avut câştig de cauză în acţiunea
intentată împotriva lor, soluţionată la 05 aprilie 2012 de Comisia de Arbitraj din cadrul Curţii  de Apel Svea (neexistând
nicio dovadă că apelantul-pârât  avea cunoştinţă de existenţa acesteia la data la care a reprodus afirmaţiile  imputate),
definitivă prin respingerea apelului de către Curtea de Apel Svea prin decizia din 22 aprilie 2013.

Legătura dintre angajaţi ai F., compania E. şi intimatul-reclamant rezultă din Hotărârea Adunării Generale a E. din anul
2000,  în  care  în  calitate  de  acţionari  apar,  între  alţii,  apelantul-pârât  şi  intimatul-reclamant,  precum  şi  din  Hotărârea
Adunării Generale din 29 iunie 2002 a aceleiaşi companii, în care în calitate de acţionari apar, între alţii, apelantul-pârât,
intimatul-reclamant, precum şi G. şi Antoniu Petrescu (angajat al F., conform aceleiaşi hotărâri a Comisiei de Arbitraj din
cadrul Curţii de Apel Svea).

O minimă bază factuală a prezentat apelantul-pârât şi referitor la intrarea unor sume de bani dintr-un cont al E. în contul
soţiei intimatului-reclamant. Astfel, au fost date publicităţii un număr de nouă extrase de cont, care indică transferul unor
mari sume de bani (40.009 dolari SUA, la 06 octombrie 2000; 102.814 dolari SUA, la 23 octombrie 2000; 151.200 dolari
SUA, la 07 noiembrie 2000; 31.200 dolari SUA, la 20 noiembrie 2000; 101.801 dolari SUA, la 21 noiembrie 2000; 50.060
dolari SUA, la 29 noiembrie 2000, 49.985 dolari SUA, la 07 decembrie 2000; 55.000 dolari SUA, la 28 februarie 2001),
din ordinul de percheziţie şi  sechestru emis de Ministerul  Public din Lugano la data de 23 noiembrie 2012 reieşind că
dosarul  bancar  cu acest  număr aparţine E.  (şi  pentru care are drept  de semnătură B.,  cercetat  pentru infracţiunea de
spălare  de  bani).  De  asemenea,  în  primul  ordin  se  face  referire  la  un  transfer  către  un  cont  aparţinând  numitei  P.,
deschis la L., în condiţiile în care potrivit susţinerilor intimatului-reclamant soţia sa se numeşte P.

4/13 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=131191


Totodată, martorul audiat în apel, R., care era agent de bursă în cadrul S., a declarat că în anii 1999-2000 ridica de la
bancă sume de bani dintr-un cont al său în care apelantul-pârât îi punea bani şi le înmâna apoi intimatului-reclamant.

În fine, în legătură cu înmânarea unor sume de bani de către intimatul-reclamant unor diverşi politicieni, apelantul-pârât
a  arătat  că  a  fost  el  însuşi  de  faţă  la  o  asemenea  acţiune:  „Am  fost  de  faţă  la  o  masă  la  M.  în  care  în  campania
electorală din 2000 i-a promis lui N. că îi dă 50.000, finanţare de campanie”.

Chiar  dacă  această  ultimă  afirmaţie  bazată  pe  o  relatare  a  unui  eveniment  la  care  a  participat  nu  se  sprijină  pe  alte
probe obiective, ea lasă cititorului/telespectatorului posibilitatea de a face propria apreciere asupra faptelor prezentate,
în funcţie de credibilitatea pe care o acordă apelantului-pârât şi de celelalte dovezi prezentate (sau nu). A fost avută în
vedere  împrejurarea  că  şi  în  cadrul  anchetelor  efectuate  de  organele  de  urmărire  penală  se  folosesc  declaraţiile  de
martori cu privire la faptele la care au asistat personal, ca mijloace de dovadă (art. 64 C. proc. pen. 1968), iar din faptul
că nu se coroborează cu restul materialului probator nu se deduce săvârşirea infracţiunii de mărturie mincinoasă (fiind
posibil  să  nu  fi  fost  descoperite  suficiente  probe).  Pentru  reţinerea  unei  asemenea  infracţiuni,  este  necesar  să  se
dovedească  efectiv  că  afirmaţiile  făcute  în  cadrul  procesului  au  avut  un  caracter  mincinos.  În  orice  caz,  martorul  nu
trebuie  să  prezinte  probe  care  să  îi  susţină  constatările  personale.  Dacă  persoana  care  face  afirmaţii  în  cadrul  unui
proces penal nu este trasă la răspundere pentru constatările personale care nu sunt însoţite de alte probe, cu atât mai
mult ea nu poate fi sancţionată pe tărâmul depăşirii limitelor dreptului la liberă exprimare.

A  fost  luată  în  considerare  dificultatea  dovedirii  unor  fapte  de  natura  celor  imputate  intimatului-reclamant,  astfel  că  a
impune celui care a făcut afirmaţia pe baza unei constatări personale obţinerea unor probe cu caracter cert şi suficient ar
constitui cu atât mai mult într-un asemenea caz o sarcină dificilă.

Ca un corectiv al acestei situaţii, pentru ca în acelaşi timp să fie respectat şi dreptul la reputaţie al persoanei acuzate, în
logica  rolurilor  fiecăreia  din  persoanele  implicate  în  publicarea  informaţiilor  revine  ziaristului  care  publică  o  astfel  de
declaraţie a unei persoane (într-un mod similar judecătorului învestit cu soluționarea unei anumite cauze), obligaţia de a
o analiza în contextul tuturor probelor înfăţişate de aceasta sau descoperite de el însuşi pe baza unor investigaţii, pentru
ca apoi să o prezinte cu bună-credinţă şi indicând atât elementele care pledează în favoarea persoanei acuzate, cât şi
cele  defavorabile  acesteia,  pentru  ca,  astfel  fiind  corect  informat,  cititorul  să-şi  poată  forma  o  opinie  cu  privire  la  o
chestiune de interes public. În acest sens sunt şi prevederile din dispoziţiile art. 40 alin. (2) din Codul de reglementare a
conţinutului  audiovizual,  adoptat  prin  Decizia  nr.  220/2011  a  Consiliului  Naţional  al  Audiovizualului:  „Moderatorii
programelor  au  obligaţia  să  solicite  ferm  interlocutorilor  să  probeze  afirmaţiile  acuzatoare  sau  să  indice,  cel  puţin,
probele care le susţin, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acuzaţiile”.

Or, acest lucru s-a întâmplat în privinţa articolelor publicate în ziarul J., în condiţiile în care acţiunea formulată împotriva
pârâtului  C.  a  fost  respinsă  irevocabil  (nefiind  atacată),  intrând  astfel  în  puterea  lucrului  judecat,  şi  era  în  sarcina
moderatorului emisiunii de la D. care i-a luat apelantului-pârât interviul din 29 noiembrie 2012.

De asemenea, s-a avut în vedere şi faptul că limitele critice acceptabile sunt mai largi în cazul persoanelor care „intră în
arena dezbaterii publice” (cauza Jerusalem împotriva Austriei, hotărârea din 27 februarie 2001, cauza Wirtschafts-Trens
Zeitschriften-Verlaggesellschaft M.B.H. împotriva Austriei, hotărârea din 13 decembrie 2005) - cum este şi reclamantul,
ziarist  şi  analist  politic  -  faţă  de  individul  obişnuit.  Spre  deosebire  de  cei  din  urmă,  persoanele  care  sunt  active  în
domeniul  public  trebuie  să  accepte  în  mod  inevitabil  şi  conştient  verificarea  strictă  a  activităţii  lor,  atât  din  partea
jurnaliştilor, cât şi a marelui public şi, în consecinţă, trebuie să dovedească un grad mai mare de toleranţă.

Mutatis mutandis s-a aplicat raţionamentul instanţei europene din cauza Dalban împotriva României şi cu privire la faptul
că nu există o minimă bază factuală cu privire  la toate faptele imputate de apelantul-reclamant  (toate sumele de bani
vehiculate, toţi politicienii care ar fi primit bani).

Reţinând că nu s-a dovedit că cele afirmate de apelantul-pârât sunt total false şi, pe cale de consecinţă, că acesta şi-a
exercitat  un  drept  prevăzut  de  Constituţie  şi  anume  dreptul  la  exprimare,  ceea  ce  constituie  o  cauză  care  înlătură
caracterul  ilicit  al  faptei,  Curtea  a  constatat  că  nu  sunt  întrunite  nici  în  privinţa  acestuia  elementele  răspunderii  civile
delictuale, astfel cum este ea reglementată de art. 1349 şi art. 1357 C. civ.

Instanţa de apel a mai avut în vedere faptul că, în cadrul jurisprudenţei recente în cauzele în care pârât figurează Statul
Român,  o  încălcare  a  art.  8  a  fost  constatată  de  instanţa  de  contencios  european  în  cauza  Liviu  Petrina  împotriva
României, hotărârea din 14 octombrie 2008, obligând statul să-i plătească 5.000 euro.

La data de 7 octombrie 1997, în cursul unei emisiuni televizate având drept subiect proiectul de lege privind accesul la
informaţiile aflate în arhiva fostelor servicii de securitate ale statului, T. (ziarist la săptămânalul U.) a afirmat, între altele,

5/13 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=131191


că în cadrul Partidului Naţional Ţărănesc s-ar afla foşti agenţi ai acestui serviciu. Acesta a afirmat de asemenea că era
vorba despre „eroi falşi”, de „agenţi ai Securităţii” care ar fi făcut închisoare „pentru altceva” şi care pretindeau că sunt
„foşti deţinuţi politici”. Acesta a dat drept exemplu numele reclamantului.

La  data  de  30  martie  2000,  Judecătoria  sectorului  1  Bucureşti  l-a  achitat  pe  T.  şi  a  respins  pretenţiile  civile  ale
reclamantului. Instanţa, după ce a constatat că T. era autorul afirmaţiilor pretins calomnioase, a considerat că nu aveau
decât un caracter „general, imprecis şi că în consecinţă infracţiunile nu existau, datorită lipsei unui element intenţional”.
Instanţa a considerat că săptămânalul U. era o publicaţie cu rol moralizator şi umoristic. Reclamantul a înaintat recurs
împotriva  acestei  sentinţe.  Prin  hotărârea  judecătorească  din  data  de  18  iulie  2000,  Tribunalul  Bucureşti  a  respins
recursul  reclamantului  ca  neîntemeiat.  Instanţa  a  considerat  că  afirmaţiile  lui  T.  constituiau  „judecăţi  de  valoare  care
derivau din libertatea de opinie şi din dreptul său de a comunica idei”.

La data de 13 ianuarie 1998, reclamantul a depus împotriva lui V., ziarist la U., o plângere penală constituindu-se parte
civilă  pentru  insultă  şi  calomnie.  El  a  menţionat  că  acesta,  într-un  articol  publicat  sub  semnătura  sa,  a  afirmat  că
reclamantul era „maior în Securitate” şi că, prin intermediul său, membrii Partidului Național Ţărănist au pretins că sunt
parlamentari „adevăraţi” în timpul Parlamentului provizoriu din 1990.

Prin sentinţa din data de 27 ianuarie 2000, Judecătoria sectorului 1 Bucureşti l-a achitat pe V. de acuzaţiile de insultă şi
calomnie şi  a respins pretenţiile  civile  ale reclamantului.  Instanţa a motivat  această sentinţă prin lipsa,  în afirmaţiile  în
litigiu, atribuirii reclamantului unei „anumite fapte, identificate prin detalii enunţate”. Instanţa a constatat de asemenea că
inculpatul era pamfletar, articolul în cauză având un asemenea caracter şi că „consecinţele acestui gen de pamflet erau
întotdeauna benefice pentru societate”. Reclamantul a înaintat un recurs împotriva acestei sentinţe, care a fost respins
prin decizia din data de 18 iunie 2000 a Tribunalului Bucureşti, acesta reluând acelaşi raţionament.

Curtea  a  reamintit  că  libertatea  de  exprimare  constituie  una  din  bazele  esenţiale  ale  unei  societăţi  democratice  şi  că
această  libertate  este  valabilă  nu  numai  pentru  „informaţiile”  sau „ideile”  strânse  cu  bunăvoinţă  sau  considerate  drept
inofensive  sau  indiferente,  ci  şi  pentru  acelea  ce  scandalizează,  şochează  sau  neliniştesc.  Astfel  impun  pluralismul,
toleranţa  şi  spiritul  de  deschidere  fără  de  care  nu  există  „societate  democratică”.  Presa  joacă  un  rol  esenţial  într-o
societate  democratică:  dacă  nu  trebuie  să  depăşească  anumite  limite,  fiind  vorba  în  special  de  apărarea  reputaţiei  şi
drepturilor  altuia,  îi  revine  totuşi  sarcina  de  a  comunica,  respectându-şi  obligaţiile  şi  responsabilităţile,  informaţiile  şi
ideile  asupra  tuturor  chestiunilor  de  interes  general.  Libertatea  jurnalistică  cuprinde  şi  posibila  recurgere  la  o  anumită
doză de exagerare, ba chiar de provocare.

Curţii  i-a revenit  sarcina de a stabili  dacă Statul,  în contextul  obligaţiilor  pozitive ce decurg din art.  8 din Convenţie,  a
păstrat echilibrul just între apărarea dreptului reclamantului la reputaţie, element ce face parte din apărarea vieţii private,
şi libertatea de exprimare protejate de art. 10.

Curtea a considerat că obligaţia pozitivă ce decurge din art. 8 din Convenţie trebuie să intre în discuţie dacă afirmaţiile în
cauză depăşesc limitele criticilor acceptabile în temeiul art. 10 din Convenţie.

În practica sa, Curtea face distincţia între fapte şi judecăţi de valoare. Dacă concreteţea primelor se poate dovedi, cele
din  urmă  nu-şi  pot  demonstra  exactitatea.  Pentru  judecăţile  de  valoare,  această  cerinţă  este  irealizabilă  şi  aduce
atingere libertăţii de opinie în sine, element fundamental al dreptului asigurat de art. 10.

Nu e mai puţin adevărat că faptul de a acuza anumite persoane implică obligaţia de a furniza o bază reală suficientă şi
că inclusiv o judecată de valoare se poate dovedi excesivă dacă este lipsită total de o bază reală.

Dacă în  baza rolului  ce-i  este  atribuit  presa are  efectiv  datoria  de a  alerta  publicul  atunci  când este  informată  asupra
presupuselor  abuzuri  din  partea  aleşilor  locali  şi  funcţionarilor  publici,  fapta  de  a  acuza  direct  anumite  persoane,
indicându-le numele şi funcţiile, implică pentru ziarişti în speţă obligaţia de a furniza o bază reală suficientă.

De  asemenea,  în  cauza  Z.  împotriva  României,  hotărârea  din  3  mai  2011,  Curtea  Europeană  pentru  Apărarea
Drepturilor  Omului  a  constatat  încălcarea  art.  8  din  Convenţie,  obligând  statul  să-i  plătească  3.000  euro  pentru
prejudiciul moral.

La 19 decembrie 2002, reclamanta a fost informată în scris, de către directorul canalului naţional de televiziune, că nu va
mai  prezenta  emisiunea  pe  care  o  realiza  anterior.  În  lipsa  unei  explicaţii  privind  înlocuirea  sa  şi  a  unui  răspuns  la
contestaţia  sa,  reclamanta  a  făcut  mai  multe  declaraţii  presei,  făcând  aluzie  printre  altele  la  reinstituirea  cenzurii  în
cadrul televiziunii publice.
La  20  ianuarie  2003,  biroul  de  presă  al  X.  a  transmis  un  comunicat  de  presă  care  a  fost  difuzat  de  şase  jurnale

6/13 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=131191


naţionale.  Comunicatul  includea  o  prezentare  a  faptelor,  precum  şi  o  motivare  a  înlocuirii  reclamantei  din  funcţia  de
prezentatoare  a  emisiunii  în  cauză,  bazată  în  special  pe  probleme  de  audienţă.  Urmau  mai  multe  comentarii  asupra
situaţiei,  cele contestate de reclamantă fiind următoarele:  „Regretăm că Z.,  al  cărei  discernământ este probabil  alterat
din cauza stării sale emoţionale marcate de probleme de familie cunoscute, este victima manipulărilor politice. De altfel,
chiar în cadrul instituţiei a devenit un angajat cu probleme, nerespectând regulamentul intern şi având relaţii conflictuale
cu colegii săi. (...). În mod normal, dacă doamna Z. ar fi dorit să susţină prin activitatea sa misiunea de serviciu public a
televiziunii, ar fi putut căuta o soluţie amiabilă la conflict făcând apel la superiorii săi ierarhici”.
Prin  hotărârea  din  26  iunie  2003,  judecătoria  i-a  achitat  pe  Y.  şi  A.A.,  pe  motiv  că  nu  acţionaseră  cu  intenţia  de  a  o
insulta sau calomnia pe reclamantă, ci pentru a exprima poziţia oficială a X. în privinţa acuzaţiilor de cenzură proferate
de persoana în cauză. Reclamanta a formulat recurs la Tribunalul Bucureşti, care, apreciind că Y. şi A.A. nu acţionaseră
cu rea credinţă, l-a respins.

Curţii i-a revenit din nou sarcina de a determina dacă Statul, în contextul obligaţiilor sale pozitive ce decurg din articolul 8
din  Convenţie,  a  respectat  un  just  echilibru  între  protecţia  dreptului  reclamantei  la  reputaţie,  element  integrant  al
dreptului la respectarea vieţii private, şi libertatea de expresie protejată de art. 10.

Analizând  comunicatul  de  presă,  Curtea  a  considerat  că  aprecierile  care  o  prezentau  pe  reclamantă  ca  fiind  victima
manipulărilor  politice  sunt  lipsite  de  orice  bază  faptică,  întrucât  nu  a  existat  nicio  dovadă  care  să  indice  faptul  că
reclamanta a acţionat sub influenţa vreunui interes politic.

În plus,  Curtea a estimat că aprecierea ce viza discernământul  reclamantei  nu poate fi  considerat  ca fiind un element
indispensabil în poziţia pe care a luat-o X.-ul în legătură cu această problemă, deoarece s-a bazat pe elemente ale vieţii
private ale doamnei Z., cunoscute la nivelul conducerii X. (prin prisma faptului că aceasta cunoştea depresia pe care a
suferit-o reclamanta).

În  circumstanţele  speţei,  Curtea  Europeană  a  considerat  că  afirmaţiile  din  comunicatul  de  presă  au  depăşit  limita
acceptabilă şi că instanţele interne nu au reuşit să găsească un echilibru între protecţia dreptului reclamantei la reputaţie
şi libertatea de exprimare (protejată de articolul 10 din Convenţie).

Prin hotărârea din 14 ianuarie 2014, pronunţată în cauza Lavric împotriva României, Curtea a constatat încălcarea art. 8
din  Convenţie  prin  faptul  că  instanţa  naţională  nu  a  sancţionat  afirmaţiile  calomnioase  ale  unui  jurnalist  la  adresa
reclamantei în legătură cu funcţia sa de procuror.

Reclamanta,  procuror  în  cadrul  Parchetului  de  pe  lângă  Tribunalul  Neamţ,  a  dispus  trimiterea  în  judecată  a  unei
persoane (B.B.),  în baza unui rechizitoriu întocmit  la data de 17 ianuarie 2000, sub aspectul  săvârşirii  infracţiunilor  de
fals în declaraţii şi distrugere, iar la data de 20 septembrie 2001 Judecătoria Ploieşti a condamnat-o pe B.B. la şase luni
închisoare pentru fiecare infracţiune, sentinţă menţinută de Tribunalul Prahova. Curtea de Apel Ploieşti a admis recursul
lui B.B. cu privire la infracţiunea de distrugere, constatând intervenită prescripţia răspunderii penale cu privire la această
infracţiune.  Un  alt  rechizitoriu  emis  de  reclamantă  împotriva  lui  B.B.,  la  data  de  25  iulie  2001,  în  cadrul  unei  alte
proceduri, a fost infirmat de prim-procuror, dispunându-se scoaterea de sub urmărire penală.

La data de 13 februarie 2002 şi respectiv la 22 februarie 2002, jurnalistul D.D. a publicat, în cadrul ziarului naţional C.C.,
două articole critice la adresa reclamantei în legătură cu activitatea acesteia în cadrul procedurilor judiciare desfăşurate
împotriva lui B.B.

Curtea a subliniat  că nu există nicio îndoială că într-o societate democratică publicul  este îndrituit  să comenteze şi  să
critice activitatea de administrare a justiţiei,  precum şi  persoanele oficiale implicate în aceasta. Însă această critică nu
poate  depăşi  anumite  limite,  tot  astfel  cum  este  în  interesul  general  ca  procurorii  sau  judecătorii  să  se  bucure  de
încrederea  publicului,  ceea  ce  face  necesar  ca  statul  să  îi  protejeze  de  acuzaţii  nefondate  (Lesnik  c.  Slovaciei,  nr.
35640/97, parag. 54).

În cauză, Curtea a constatat că, în timp ce prima instanţă naţională a reţinut că afirmaţiile jurnalistului erau nefondate,
instanţa de control judiciar le-a calificat ca fiind simple judecăţi de valoare.

Reamintind distincţia clară dintre judecăţi de valoare şi imputarea unor fapte concrete, Curtea a subliniat că inclusiv în
cazul în care o afirmaţie poate fi considerată ca o judecată de valoare, trebuie să existe o bază factuală suficientă să o
susţină, în caz contrar aceasta fiind una excesivă (Pedersen şi Baadsgaard împotriva Danemarcei).

În  condiţiile  în  care  statutul  de  politician  sau  de  figură  publică  a  unei  persoane  nu  exonerează  pe  autorul  criticii  de
obligaţia  de  a  furniza  o  bază  factuală  minimală  în  susţinerea  afirmaţiilor  sale,  chiar  în  cazul  în  care  alegaţiile  pot  fi

7/13 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=131191


considerate simple judecăţi de valoare şi nu imputaţii de fapt, Curtea a remarcat că prima instanţă naţională a reţinut că
nu exista vreo probă că reclamanta ar fi săvârşit vreo abatere disciplinară sau faptă penală în legătură cu activitatea sa
profesională.

De  asemenea,  Curtea  a  constatat  că  în  cadrul  procedurilor  judiciare  interne,  jurnalistul  nu  a  furnizat  nicio  probă
suficientă prin care să susţină alegaţiile sale.

Curtea a constatat că jurnalistul, în articolele sale, nu s-a disociat faţă de poziţia exprimată de B.B. în plângerea sa şi nu
a învederat că articolele sale reprezintă numai o reproducere a alegaţiilor lui B.B., astfel că, prin acestea, jurnalistul le-a
prezentat ca pe un adevăr obiectiv şi nu ca afirmaţii ale unei terţe persoane.

De asemenea, Curtea a remarcat că acurateţea informaţiilor nu a fost verificată înainte de a fi publicate, iar reclamantei
nu i-a fost oferită posibilitatea de a răspunde la acuzaţiile ce i-au fost aduse prin presă.

În schimb, în cauza E.E. împotriva României, hotărârea din data de 29 martie 2011, prin care Curtea a constatat violarea
art. 10 din Convenţie.

Reclamanta a asistat  în  calitate  de jurnalist  la  un litigiu  de dreptul  muncii  privind concedierea unui  angajat  de către  o
societate civilă (la 25 ianuarie 2001), în cadrul căreia instanţa s-a pronunţat în favoarea angajatului, judecător fiind C.C.,
litigiul fiind finalizat la 31 august 2001, când Tribunalul Constanţa a casat hotărârea instanţei de fond. În timpul derulării
procesului, dar înainte de o hotărâre definitivă, reclamanta a luat la cunoştinţă de un comunicat de presă, publicat la 2
aprilie 2001 de către Curtea de Apel, ce privea o anchetă disciplinară ce o viza pe judecătoarea C.C., cea care a judecat
în primă instanţă litigiul în cauză. La 28 mai 2001, E.E. a publicat un articol (însoţit de fotografia magistratului în cauză)
intitulat:  Judecătoarea  C.C.  recidivează  în  decizii  stupefiante,  în  cotidianul  Independentul,  în  care  jurnalista  punea  la
îndoială competenţa judecătoarei.

La data de 11 iunie 2001, judecătoarea C.C. a depus o plângere penală pentru calomnie împotriva E.E. şi a ziarului, în
care susţinea că jurnalista a prezentat într-o manieră tendenţioasă faptele din timpul procesului, în acelaşi timp făcând
referire la capacitatea sa profesională. În final, instanţa a condamnat reclamanta la o amendă penală de 6 milioane de
lei pentru calomnie. Pe de altă parte, instanţa a condamnat jurnalista, împreună cu ziarul, la plata unei despăgubiri de
60.000.000 lei cu titlu de daune morale şi a sumei de 12 euro, cheltuieli de judecată.

Curtea  Europeană  a  Drepturilor  Omului  a  considerat  că  acea  condamnare  a  reclamantei  a  constituit  o  ingerinţă  în
exerciţiul  libertăţii  de  exprimare.  Curtea  a  arătat  că  a  subliniat  în  nenumărate  rânduri  rolul  crucial  al  presei  într-o
societate democratică, afirmând, pentru prima dată în cauza Prager şi Oberschlick vs. Austria (1995), faptul că libertatea
presei  acoperă  de  asemenea  recurgerea  la  o  anumită  doză  de  exagerare  sau  chiar  de  provocare.  Însă,  pentru  a  se
bucura  de  protecţia  oferită  de  Convenţie,  judecăţile  de  valoare  nu  trebuie  să  se  bazeze  pe  fapte  inexacte.  În  acelaşi
timp, însă, în ceea ce priveşte afirmaţiile verificabile, Curtea nu ia în considerare numai adevărul obiectiv al acestora, ci
şi atitudinea subiectivă a reclamantului. Prin urmare, criteriul bunei-credinţe tinde să fie mai important decât exactitatea
afirmaţiilor  în  a determina dacă exercitarea libertăţii  de exprimare se menţine sau nu în  limitele  stabilite  de art.  10.  În
speţa în discuţie, Curtea a stabilit că jurnalista a acţionat cu bună-credinţă, informând publicul cu privire la un subiect de
interes  general  şi  că  respingerea  acestui  beneficiu  a  constituit  o  interpretare  prea  formalistă  a  Convenţiei,  raportat  la
faptul că „victima” articolului era magistrat.

De  asemenea,  în  cauza  Gabriel  Andreescu  împotriva  României,  hotărârea  din  8  iunie  2010,  Curtea  a  constatat
încălcarea art. 10 din Convenţie.

În  timpul  regimului  comunist,  pe  motivul  criticilor  dure  la  adresa  regimului  referitoare  la  încălcarea  drepturilor  omului,
reclamantul a fost plasat în arest la domiciliu. În iunie 2000, reclamantul a cerut F.F. să-i arate propriul dosar, iar în luna
septembrie a aceluiaşi an a cerut informaţii privind colaborarea unor membri ai Sinodului Bisericii Ortodoxe Române cu
Securitatea. Nu a primit răspuns la niciuna din solicitări.

În lipsa unui răspuns, în 2001, reclamantul a organizat o conferinţă de presă în cadrul căreia şi-a exprimat îngrijorarea
cu privire la eficacitatea mecanismului prevăzut de lege. La întrebările ziariştilor privind independenţa membrilor F.F., a
răspuns că o singură persoană îi  inspiră neîncredere din pricina presiunilor ce fuseseră exercitate asupra sa în timpul
regimului  comunist.  L-a  desemnat  în  special  pe  G.G.,  membru  al  colegiului  F.F.,  personalitate  publică  cunoscută  în
domeniul culturii şi fost ministru al Culturii şi apoi al Afacerilor Externe. Expunând motivele pe care se bazau suspiciunile
sale, reclamantul a precizat că „desigur, acest lucru nu dovedeşte obligatoriu că dl. G.G. a colaborat cu Securitatea”. La
final, reclamantul a subliniat că nu avea dovezi care să îi permită să afirme că G.G. cedase efectiv presiunilor Securităţii,
ci că venise în faţa jurnaliştilor pentru a-şi exprima bănuielile şi argumentele, argumente care nu erau probe absolute.

8/13 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=131191


Printr-o hotărâre din octombrie 2001, reclamantul a fost condamnat la o amendă penală de 5 milioane de lei vechi, iar
G.G. a câştigat despăgubiri morale de 50 de milioane de lei vechi din partea acestuia. În acest sens, instanţa a reţinut că
reclamantul nu a demonstrat veridicitatea observaţiilor sale - potrivit cărora G.G. a colaborat cu fosta Securitate - odată
ce certificatul din 12 iunie 2001 eliberat de F.F. atestă faptul că G.G. nu colaborase cu Securitatea.

Curtea a constatat că ingerinţa autorităţilor naţionale în exerciţiul  libertăţii  de exprimare al reclamantului  era prevăzută
de lege şi urmărea un scop legitim - protejarea reputaţiei lui G.G.

Cu  privire  la  caracterul  „necesar  şi  suficient”  al  motivelor  ce  justificau  ingerinţa,  ea  a  considerat  că  discursul
reclamantului  s-a  înscris  într-un  context  special  al  unor  dezbateri  la  nivel  naţional  pe  o  temă  de  interes  general  şi
deosebit de sensibilă.

Curtea  a  constatat  că  afirmaţiile  reclamantului  conţineau  un  amestec  de  fapte  şi  judecăţi  de  valoare  şi  că  acesta  a
atenţionat publicul  că nu va relata anumite certitudini,  ci  îşi  va exprima propriile îndoieli.  Afirmaţiile  sale aveau o bază
factuală,  fiind  susţinute  prin  raportări  atât  la  comportamentul  lui  G.G.  cât  şi  la  fapte,  precum  apartenenţa  acestuia  la
mişcarea de meditaţie  transcedentală  ori  la  modul  de acţiune al  agenţilor  fostei  Securităţi,  a  căror  existenţă  nu a  fost
contestată.  În  acest  sens,  Curtea  a  remarcat  faptul  că  certificatul  prin  care  s-a  arătat  că  G.G.  nu  a  colaborat  cu
Securitatea a fost produs după conferinţa de presă organizată de către reclamant.

În  acest  context,  Curtea  a  considerat  că  reclamantul  a  acţionat  cu  bună-credinţă,  scopul  conferinţei  fiind  acela  de  a
informa publicul cu privire la o temă de interes general.

Aceeaşi  este  situaţia  şi  în  privinţa  hotărârii  din  23  martie  2013  pronunţate  în  cauza  Niculescu  -  Dellakeza  împotriva
României.

La data de 10 noiembrie 2001, în cadrul unei emisiuni pe postul local de televiziune H.H., reclamantul, actor de comedie,
fiind intervievat despre activitatea lui I.I., regizor şi directorul J.J. din Craiova, s-a referit la acesta din urmă ca fiind „un
regizor  de mâna a  şaptea”.  Ulterior,  la  17-18 şi  30  noiembrie  2001,  reclamantul  a  publicat  în  ziarele  locale  „Cuvântul
Libertăţii”, şi „Ediţie Specială” o scrisoare intitulată „Aproape toţi banii alocaţi pentru montarea de spectacole ni-i ia C.”

 Prin scrisoarea respectivă reclamantul critica activitatea managerială a directorului de teatru, cumularea de către acesta
din  urmă  a  calităţilor  de  regizor,  director  de  teatru  şi  consilier  artistic,  imputându-i  totodată  însuşirea  banilor  alocaţi
pentru montarea spectacolelor.

Analizând expresiile utilizate de reclamant,  Curtea a evidenţiat  faptul  că pentru justificarea acestora, reclamantul,  încă
din debutul articolului, a făcut referire la cumulul funcţiilor deţinute de I.I., la comportamentul şi deciziile luate de acesta
în  calitate  de  director  precum  şi  la  activitatea  J.J.  Craiova  sub  conducerea  acestuia,  ceea  ce  relevă  intenţia
reclamantului  de  a  informa  publicul  cu  privire  la  activitatea  acestei  instituţii  şi  problemele  actorilor  care  activează  în
cadrul acesteia.

Curtea  a  apreciat  afirmaţiile  reclamantului  ca  fiind  un  melanj  între  judecăţi  de  valoare  şi  imputări  de  fapt,  remarcând
încercarea reclamantului de a-şi susţine cu elemente de fapt alegaţiile, ceea ce conduce la ideea că acesta a acţionat cu
bună-credinţă. În acest sens, existenţa rezultatelor controlului financiar şi începerea cercetărilor penale faţă de I.I. indică
faptul că afirmaţiile reclamantului nu au fost total lipsite de fundament.

Totodată, deşi unele aserţiuni ale reclamantului aveau caracter ofensator, Curtea a apreciat că reclamantul nu a depăşit
doza de exagerare şi provocare admisibilă, prin raportare la chestiunile pe care acesta a dorit  să le supună dezbaterii
prin intervenţiile sale din presă.

În cauza Bugan împotriva României, hotărârea din 12 februarie 2013, Curtea a constatat, de asemenea, încălcarea art.
10 din Convenţie.

Reclamantul,  jurnalist  şi  director  editorialist  al  hebdomadarului  „K.K.”  a  scris  în  lunile  februarie  şi  martie  2005  patru
articole critice la adresa medicului L.L., directorul Spitalului Orăşenesc Sinaia.

Obiectul criticilor îl constituiau activitatea managerială a directorului, atitudinea de intimidare exercitată asupra celorlalţi
medici din spital, închiderea nejustificată a departamentului de terapie intensivă, precum şi demersurile directorului de a
obţine o locuinţă socială deşi nu îndeplinea condiţiile legale. De asemenea, reclamantul a criticat relaţiile directorului cu
Partidul  Social  Democrat,  afirmând  că  managerii  favorizaţi  politic  sunt  „construiţi  din  aceiaşi  plămadă  ca  Doctorul
Mengele”.

9/13 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=131191


Dintre  formulele  şi  termenii  utilizaţi  de  reclamant  la  adresa  doctorului  C.P.,  instanţele  naţionale  au  reţinut  în  principal
următoarele: „o persoană arogantă, sigură pe sine, care vorbeşte cu o voce căzută dar cu un zâmbet superior”; „înclinat
spre  un  comportament  familial  adesea  considerat  bizar”;  o  persoană  care  „pretinde  că  nu  cunoştea  cât  de  mare  era
averea soţiei sale”; „care a tras multe sfori pentru a deveni director”; care „aspiră la titlul de cel mai încrâncenat parvenit
din Sinaia”; care „a declanşat o campanie de teroare împotriva fostului director, pe care l-a atacat verbal timp de doi ani
până când acesta din urmă şi-a dat demisia”.  Tot astfel,  reclamantul  l-a acuzat pe doctorul  L.L. de faptul  că a instituit
„legea tăcerii”, prin propria-i numire ca purtător de cuvânt al spitalului.

Curtea a apreciat  că,  deşi  unele comentarii  ale reclamantului  făceau referire la viaţa privată a victimei,  totuşi,  limbajul
folosit de reclamant a rămas în limitele acceptabile ale libertăţii de exprimare recunoscute ziariştilor.

Criticile formulate de apelantul-pârât în legătură cu respingerea probei cu martori de către prima instanţă au rămas fără
interes, în condiţiile în care aceasta i-a fost încuviinţată în apel, conform art. 295 alin. (2) C. proc. civ.

Principiul  continuităţii  impune  numai  ca  hotărârea  să  fie  pronunţată  de  către  judecătorii  în  faţa  cărora  au  avut  loc
dezbaterile  pe  fond  (concluziile  părţilor,  eventual  ale  procurorului,  pe  fond,  după  rezolvarea  excepţiilor  procesuale  şi
administrarea probelor).  De aceea, nu prezintă relevanţă că judecătorul care a pronunțat hotărârea nu este acelaşi cu
cel de la un termen anterior, la care s-au administrat probele.

Împotriva deciziei a declarat recurs reclamantul,  întemeiat pe dispoziţiile art. 304 pct. 7 şi 9 C. proc. civ.,  solicitând, în
principal, casarea acesteia şi trimiterea cauzei spre rejudecare aceleiaşi Curţi de Apel, iar în subsidiar modificarea în tot
a hotărârii în sensul respingerii, ca nefondat, a apelului declarat de pârât.

Reclamantul a depus două cereri de recurs, cu un conţinut congruent.

Prin dezvoltarea motivelor de recurs se arată că în decizie nu se regăseşte o singură referire la elementele răspunderii
civile delictuale ale pârâtului B., precum şi la modalitatea în care a fost sau nu afectat dreptul la imagine şi la demnitate
al  reclamatului  A.,  deoarece  se  procedează  doar  la  înşiruirea  unei  colecţii  de  jurisprudenţă  a  Curții  Europene  a
Drepturilor Omului.

Prin citarea hotărârilor Curții Europene a Drepturilor Omului, unele pronunţate în cauze care nu erau similare cu speţa
de faţă,  nu  s-a  îndeplinit  exigenţa  privind  motivarea  sentinţei  pronunţate  în  apel,  aceasta  fiind,  practic,  nemotivată  cu
privire la elementele esenţiale ale răspunderii civile delictuale a pârâtului B.

Dacă  în  motivarea  instanţei  de  apel  "dezvăluirile"  pârâtului  sunt  asociate  unui  demers  jurnalistic,  atunci  era  absolut
necesar să se realizeze o analiză a bunei-credinţe a domniei sale.

Instanţa  de  judecată  avea  obligaţia  să  analizeze  în  mod  concret  pentru  care  dintre  informaţiile  "fiabile  şi  precise"
transmise de B.  presei  există  sau nu un suport  factual  real,  analiză nerealizată  în  tot  cuprinsul  celor  24 de pagini  ale
deciziei Curţii de Apel Bucureşti.

Instanţa de apel nu realizează o analiză propriu-zisă a afirmaţiilor pârâtului, rezumându-se la desfiinţarea în abstract a
constatărilor instanţei de fond: afirmaţiilor pârâtului B. în raport de vătămarea drepturilor subiective ale reclamantului, pe
de  o  parte,  în  comparaţie  cu  uşurinţa  cu  care  se  stabileşte  existenţa  unei  minime  baze  factuale  pentru  emiterea  în
spaţiul public de acuzaţii grave de corupţie.

Instanţa  de fond a analizat  calitatea  reclamantului  A.  de acţionar  al  E.  şi  a  stabilit  faptul  că  din  înscrisurile  depuse ar
putea rezulta o implicare a dumnealui în această societate, fără ca o astfel de ipoteză să poată conduce în vreun fel la
concluzia că reclamantul personal a săvârşit vreo faptă de dare de mită.

Nici  pârâtul  B.  şi  nici  G.  nu  au  putut  să  probeze  modalitatea  în  care  erau  direcţionale  fondurile  F.  către  plata  unor
presupuse sume reprezentate de mită, iar concluzia Curţii de Apel Svea din 22 aprilie 2013 are putere de lucru judecat
în acest sens.

Reaua-credinţă a intimatului-pârât B. şi scopul exclusiv de a-l defăima pe recurentul-reclamant reiese şi din afirmaţia -
de asemenea neprobată - că A. ar fi primit bani de la mai multe "companii multinaţionale", iar singura presupusă bază
factuală prezentată nu face nici măcar trimitere direct la compania menţionată anterior, F.

În ziarul Adevărul din 31 octombrie 2012 sunt preluate în mod direct afirmaţiile pârâtului B.: "în anul 2000, concernul F.
ar fi dat mită unor politicieni români, ca să obţină contractul de 40 de milioane dolari pentru implementarea serviciului de
urgenţă  112 în  România.  Plăţile  au fost  făcute  de către  jurnalistul  A., prin  conturile  companiei  E.,  care  ulterior  a  virat

10/13 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=131191


banii în conturile politicienilor implicaţi".

Proba afirmaţiei privitoare la viramentul banilor nu a fost produsă în niciun moment în cadrul judecăţii, în sensul de a se
dovedi o legătură directă cu reclamantul.

Mai mult decât atât, la data de 29 noiembrie 2012 într-un interviu acordat D., pârâtul B. revine şi afirmă în mod ferm că
reclamantul făcea parte dintr-un circuit infracţional care transfera şpagă în România, pentru politicieni români; "(Cum se
dădea şpaga) Cash sau prin bancă prin conturi cifrate. Numai A. ştia cum se împarte şpaga". Afirmaţia neprobată este
lipsită de orice echivoc, fără posibilitatea de a fi interpretată de public.

Era obligaţia - rămasă neîndeplinită - a instanţei de apel să analizeze fiecare afirmaţie a pârâtului şi să verifice suportul
probatoriu pentru acuzaţiile emise în spaţiul public.

În  continuare,  pârâtul  B.  a  afirmat  că  reclamantul  A.  ar  fi  promis  şpagă  lui  N.,  O.  (fost  trezorier  al  Partidului  Social
Democrat).

Chiar  jurisprudenţa  invocată  de  către  instanţa  de  apel  (Cauza  Nilsen  şi  Johnsen  contra  Norvegiei,  hotărârea  din  25
noiembrie  2009)  stabileşte  că  afirmaţiile  referitoare  la  fapte  determinate,  care  sunt  deci  susceptibile  de  a  fi  probate,
făcute în absenţa oricăror dovezi care să le susţină, nu se bucură de protecţia art. 10 Convenția Europeană a Drepturilor
Omului.

În mod greşit, instanţa realizează o comparaţie între poziţia asumată în spaţiul public de către pârât prin emiterea unor
afirmaţii  calomnioase  cu  situaţia  martorului  acuzat  de  mărturie  mincinoasă,  a  cărui  depoziţie  poate  să  nu  fie  luată  în
seamă de către instanţă, mutatis mutandis, de către public.

În câteva rânduri, instanţa motivează practic exonerarea pârâtului B. de la orice formă de răspundere civilă delictuală în
raport de afirmaţiile calomnioase enunţate în spaţiul public, atribuindu-i calitatea de martor într-un proces penal, care de
altfel,  consideră  instanţa,  nu  poate  răspunde pentru  denaturarea  adevărului,  în  măsura  în  care  dumnealui  percepe în
mod greşit orice eveniment.

Argumentele împrumutate din sfera dreptului penal sunt străine de natura pricinii deduse judecăţii şi nu pot fi acceptate
ca fiind expuse în susţinerea concluziei instanţe de apel. Instanţa de apel afirmă de altfel că pentru enunţarea în spaţiul
public a opiniilor unei persoane nu sunt necesare "probe cu caracter cert".  Doctrina şi jurisprudenţa Curții  Europene a
Drepturilor  Omului  susţin  faptul  că  nu  întotdeauna  demersurile  jurnalistice  pot  fi  susţinute  de  probe  (care  sunt
întotdeauna "certe"), însă cel puţin ar trebui să aibă la bază "date".

Dacă informaţiile transmise publicului de "jurnalistul" B. se cer a fi protejate de dispoziţiile art. 10 Convenția Europeană a
Drepturilor  Omului,  atunci  ele trebuie supuse controlului  de deontologie şi  legalitate:  "într-o lume în care individul  este
confruntat cu un imens flux de informaţii, care circulă pe suporturi tradiţionale sau electronice şi care implică un număr
mare  de autori  şi  care  creşte  constant,  controlul  respectării  deontologiei  jurnalistice  are  o  importanţă  mare  (...)"  (Stoll
c/Elveţiei).

Pârâtul B. nu poate fi asimilat unui jurnalist implicat într-o anchetă de specialitate de interes public, ci reprezintă doar o
persoană care urmăreşte crearea unui scandal public,  indiferent de consecinţele ce se vor naşte în planul personal al
celor vizaţi de acţiunea calomniatoare.

Existenţa unei  baze minime factuale presupune o cercetare a unui început de probă pentru fiecare afirmaţie enunţată
public. în cazul de faţă, nu există nicio probă ("certă", cum spune instanţa), niciun element care să poată fi apt să aducă
în spaţiul public o dezbatere despre infracţiunea de dare de mită săvârşită de reclamant.

Instanţa  de  apel  nu  prezintă  motive  de  fapt  şi  de  drept  care  să  conducă  la  adoptarea  soluţiei  că  afirmaţiile  pârâtului
privitoare la săvârşirea unor infracţiuni de dare de mită către politicieni români au o bază reală.

În cuprinsul deciziei recurate nu se regăseşte niciun raţionament de drept privitor la modul în care se poate accepta ca
apelantul să afirme în spaţiul public că A. a dat "mită" şi a realizat "finanţare ilegală".

Instanţa  de  apel  a  arătat  că  de  fapt  acuzaţii  grave  pot  fi  dovedite  cu  "vorbe"  şi  cu  interpretări,  contrar  afirmaţiilor
pârâtului, care susţinea la televiziunea islandeză că poate „dovedi fiecare acuzaţie cu documente, nu doar cu vorbe".

Cu privire la administrarea probei cu martorul R. se impun o serie de menţiuni: în cuprinsul declaraţiei sale, martorul nu
afirmă niciun moment că a intermediat predarea vreunei sume de bani între companii internaţionale şi A. Martorul nu are
cunoştinţă de plăţi cu titlu de mită, respectiv, de orice alte acţiuni ilegale, astfel cum denunţă în spaţiul public B. Martorul

11/13 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=131191


a  afirmat  în  mod  ferm că  nu  cunoaşte  ca  vreo  sumă din  S.  să  fi  fost  remisă  cu  titlu  de  şpagă  şi  mai  ales  către  cine
anume.

Astfel  cum  s-a  arătat  şi  prin  întâmpinarea  depusă  la  Curtea  de  Apel  Bucureşti,  fondul  litigiului  nu  depinde  de
credibilitatea factuală a alegaţiilor pârâtului, ci doar de dovedirea bazei factuale veridice care a generat afirmaţiile sale.
Niciuna  dintre  persoanele  propuse  ca  martori  nu  ar  fi  putut  dovedi  baza  factuală  a  afirmaţiilor  pârâtului,  respectiv,
provenienţa  şi  destinatarul  direct  al  vreunor  sume,  primirea  de  către  intimatul-reclamant  a  banilor,  atributul  de  „mită"
atribuit plăţilor, precum şi persoanele care ar fi primit „şpaga".

Cristian B. nu poate proba interesul public al acestei  acţiuni,  fiindcă în opinia sa era necesară realizarea unui scandal
mediatic, pe fondul dispariţiei sale din ţară cu fondurile investitorilor privaţi de la S. Dezbaterea generată de pârâtul B. nu
se  circumscrie  sferei  anchetelor  jurnalistice  de  interes  public,  fiindcă  dumnealui  este  prezentat  în  articole  drept  o
persoană care deţine informaţiile, probele ce stau la baza tuturor afirmaţiilor sale („pot dovedi că F. i-a trimis bani lui A. şi
el a dat banii  altor persoane").  Nici  în faţa instanţei  de fond şi  nici  în apel,  pârâtul nu a reuşit  să probeze cum A. ar fi
primit bani de la F. pentru ca mai apoi să realizeze acte materiale de dare de mită, în calitate de complice al companiei
internaţionale.

Instanţa  s-a  rezumat  la  o  înşiruire  de  speţe,  fără  a  crea  vreo  legătură  între  situaţia  de  fapt  dedusă judecăţii  şi  cadrul
pronunţării deciziilor de către instanţa europeană: "articolele reclamantului se dovedesc a fi imprecise şi susceptibile de
a-l induce în eroare pe cititori (...) ţinând cont de ceea ce precedă, şi de asemenea, de amplasarea unui dintre articole
pe prima pagină a unei publicaţii bilunare elveţiene de duminică, de mare tiraj, Curtea împărtăşeşte opinia Guvernului şi
a Consiliului Presei potrivit căreia reclamantul a avut ca intenţie primară nu informarea publicului asupra unei chestiuni
de interes general, ci să facă din raportul ambasadorului. un subiect de scandal inutil (...)".

Pârâtul nu avea cum să probeze realizarea unui demers jurnalistic imparţial şi de interes general atât timp cât nimeni nu
l-a întrebat în ce măsura este parte a presupuselor fapte de corupţie semnalate, prin implicarea S. în plata unor şpăgi
către politicieni români. Singurul scop al acţiunilor sale a fost denigrarea imaginii publice a reclamantului, fără niciun fel
de interes în a proba veridicitatea afirmaţiilor.

În etapa procesuală a recursului s-au depus precizări la motivele de recurs depuse cu încălcarea termenului prevăzut de
art.  301 coroborat  cu art.  303 C.  proc.  civ.  Precizările  formulate,  grefate  pe motivele  de modificare  invocate,  dezvoltă
argumente  suplimentare  celor  invocate  prin  cererile  de  recurs,  astfel  încât  Înalta  Curte  nu  are  a  se  pronunţa  asupra
acestora faţă de dispoziţiile procedurale mai sus arătate.

Intimatul,  prin  întâmpinarea formulată în conformitate  cu dispoziţiile  art.  308 alin.  (2)  C.  proc.  civ.,  solicită  respingerea
recursului ca nefondat.

Înalta  Curte,  analizând  decizia  prin  raportare  la  critici,  constată  caracterul  fondat  al  recursului  pentru  argumentele  ce
succed.

Convenţia europeană a drepturilor omului consacră prin art. 10 libertatea de exprimare a individului pe care o priveşte
din  dublă  perspectivă:  drept  fundamental  al  persoanei,  pe de o parte,  şi  de îndatorire  şi  responsabilitate  supusă unor
formalităţi,  condiţii,  restrângeri  sau sancţiuni prevăzute de lege, necesară într-o societate democratică pentru protecţia
inter alio a reputaţiei şi drepturilor altora, pe de altă parte.

Libertatea  de  exprimare  cuprinsă  în  principiul  constituţional  prevăzut  de  Art.  30  din  textul  fundamental  nu  este  una
absolută  fiind  limitată  conform  alin.  (6):  „Libertatea  de  exprimare  nu  poate  prejudicia  demnitatea,  onoarea,  viaţa
particulară a persoanei şi nici dreptul la propria imagine.”

Încălcarea acestora prin depăşirea granițelor sferei liberei exprimări deschide persoanei a cărei demnitate, onoare, viaţă
particulară sau propria imagine au fost prejudiciate calea în justiţie pentru repararea prejudiciului astfel creat.

Repararea prejudiciului  creat unei persoane cu depăşirea acestor limite se poate realiza antrenând răspunderea civilă
delictuală  în  condiţiile  art.  1.349  şi  următoarele  C.  civ.  Din  cuprinsul  dispoziţiilor  art.  1357  C.  civ.  rezultă  că  cel  care
cauzează altuia un prejudiciu printr-o faptă ilicită săvârşită cu vinovăție, este obligat să îl repare, iar autorul prejudiciului
răspunde pentru cea mai uşoară culpă.

Prima instanţă,  analizând întrunirea condiţiilor  răspunderii  civile  delictuale  cu privire  la  pârâtul  C.,  reţine că nu au fost
depăşite limitele libertăţii de exprimare dat fiind, printre altele, şi poziţia sa de jurnalist.

Reclamantul  nu  a  formulat  apel  cu  privire  la  soluţia  pronunțată  de  instanţă,  aşa  încât  statuarea  tribunalului  în  sensul

12/13 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=131191


respingerii acţiunii faţă de pârâtul C. a intrat în puterea lucrului judecat.

Învestită cu soluţionarea apelului declarat de pârâtul B., instanţa superioară de fond ajunge la soluţia contrară fără însă
a analiza condiţiile răspunderii civile delictuale, apreciind că există o bază factuală suficientă şi că legitimitatea aducerii
faptelor la cunoștința publicului este dată de statutul de persoană publică a reclamantului, ziarist şi analist politic.

În susţinerea soluţiei pronunțate instanţa invocă jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului.

Numai  că,  aşa  cum  rezultă  din  conţinutul  deciziei  recurate,  instanţa  apelează  la  o  bogată  jurisprudenţă  Curtea
Europeană a Drepturilor Omului cu referire la „specificitatea activităţii presei” omiţând faptul că pârâtul B. nu este ziarist.

Practic hotărârea din apel, deşi laborioasă este nemotivată, câtă vreme argumentele instanţei izvorâte din jurisprudenţa
instanţei europene se referă, aşa cum s-a arătat, la ziariști, ori la funcţionari publici.

Referirile  instanţei  la  statutul  pârâtului  sunt  minime,  omiţând  situaţia  particulară  a  acestuia  şi  anume  faptul  că  este
acuzat de varia infracţiuni, printre care şi cea de spălare de bani.

Cu alte cuvinte, instanţa avea obligaţia de a verifica/analiza susţinerea constantă a reclamantului în sensul că pârâtul a
dezvoltat campania de presă împotriva sa cu rea-credinţă în scopul îndepărtării interesului public faţă de persoana sa.

De altfel, astfel cum se arată în deciziile Curţii Europene invocate în decizia recurată (Gabriel Andreescu vs. România,
Niculescu Dellakeza vs. România ş.a.) este necesar ca informarea publicului să fie făcută cu bună-credinţă.

Nu în ultimul rând trebuie precizat că statuările instanţei de apel privind baza minimă factuală se bazează pe aproape
aceleaşi  elemente  de  fapt  reţinute  de  prima  instanţă,  ceea  ce  ar  fi  obligat-o  să  evalueze  probatoriul  cu  mai  multă
acurateţe şi nu prin referiri cu titlu de generalitate, extrase din jurisprudenţa Curţii.

În  cauza  Albina  vs.  România  s-a  precizat  că  instanţa  are  obligaţia  de  a  proceda  la  un  examen  efectiv  al  mijloacelor,
argumentelor de probă ale părţilor, cel puţin pentru a le aprecia pertinenţa.

Având în vedere cele de mai sus se constată existenţa unor motive străine cauzei precum şi faptul că situaţia de fapt nu
a fost pe deplin stabilită, ceea ce împiedică efectuarea controlului de legalitate.

În  măsura  în  care  va  aprecia,  instanţa  superioară  de  fond  va  administra  toate  probele  necesare  stabilirii  corecte  a
situației de fapt.

Înalta Curte, în temeiul dispoziţiilor art. 314 C. proc. civ. va admite recursul şi va trimite cauza spre rejudecare aceleiaşi
Curţi de Apel.

Faţă de soluţia ce se va pronunţa, instanţa nu are a se pronunţa şi asupra motivelor de recurs privind fondul cauzei.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

Admite  recursul  declarat  de  reclamantul  A.  împotriva  Deciziei  nr.  43/A  din  data  de  3  februarie  2015  a  Curţii  de  Apel
Bucureşti, secţia a III-a civilă şi pentru cauze cu minori şi de familie.

Casează decizia şi trimite cauza spre rejudecare la aceeaşi instanţă de apel.

Irevocabilă.

Pronunţată în şedinţă publică, astăzi 17 noiembrie 2015.

13/13 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=131191

