
Decizia nr. 926/2018

R O M Â N I A
ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE

Secţia I civilă

Şedinţa publică din data de 21 martie 2018

Prin cererea de chemare în judecată, înregistrată pe rolul Tribunalului Iaşi la 5 martie 2015, reclamantul A. a solicitat, în
contradictoriu cu pârâţii B. (autor şi senior editor la cotidianul BZI), C. (redactor şef) şi D. (autor), obligarea pârâţilor, în
solidar,  la  plata  de  despăgubiri  civile  în  cuantum  de  3.000.000  RON,  cu  titlu  de  daune  morale  pentru  repararea
prejudiciului  nepatrimonial  cauzat  prin  publicarea  în  perioada  5  martie  2012-5  martie  2015,  în  cotidianul  X  Iaşi,  a
numeroase  articole  defăimătoare  la  adresa  sa,  precum  şi  obligarea  pârâţilor,  în  solidar,  la  publicarea  pe  cheltuiala
proprie a hotărârii ce se va pronunţa în cauză în 3 cotidiane locale, cu cheltuieli de judecată.

În  drept,  acţiunea  a  fost  întemeiată  pe  dispoziţiile  art.  30  alin.  (6)  şi  art.  31  alin.  (4)  din  Constituţia  României,  art.  10
paragraf  1  şi  2  din  Convenţia  Europeană  a  Drepturilor  Omului,  art.  19  paragraf  3  din  Pactul  Internaţional  privind
Drepturile Civile şi Politice, art. 3, 4, 5, 13 din Rezoluţia nr. 1003/1993 privind etica ziaristică a Adunării Parlamentare a
Consiliului Europei, adoptată de România prin Hotărârea Guvernului nr. 25/1994, art. 1, 2, 3, 4, 9 din Codul deontologic
al ziaristului şi art. 253, 1349, 1357 şi 1373 C. civ.

Tribunalul Iaşi, secţia I civilă, prin Decizia nr. 690 din 13 aprilie 2016 a respins excepţia lipsei calităţii procesuale pasive
invocate de pârâta C. A respins acţiunea formulată de reclamant.

Urmare admiterii cererii de strămutare a judecării dosarului, Curtea de Apel Bacău, secţia I civilă, prin Decizia nr. 370 din
20 aprilie 2017, a admis apelul declarat de reclamantul A. împotriva sentinţei tribunalului, pe care a schimbat-o în parte,
în  sensul  că  a  admis,  în  parte,  acţiunea.  A  obligat  pe  pârâţii  C.  şi  B.,  în  solidar,  să  plătească  reclamantului  suma de
20.000  RON  cu  titlu  de  daune  morale.  A  menţinut  dispoziţiile  sentinţei  privind  respingerea  excepţiei  lipsei  calităţii
procesuale  pasive  a  pârâtei  C.,  respingerea  acţiunii,  ca  nefondată,  în  contradictoriu  cu  pârâtul  D.  şi  respingerea,  ca
nefondat, a capătului de cerere având ca obiect publicarea hotărârii în cotidiene locale. A respins excepţia autorităţii de
lucru judecat - efectul pozitiv. A obligat pe apelant la plata către intimatul D. a sumei de 600 RON cheltuieli de judecată
în apel.

Împotriva deciziei, au declarat recursuri pârâţii B. şi C.

Prin recursul declarat, B. a criticat decizia atacată pentru aplicarea greşită a legii, respectiv a prevederilor art. 1349 alin.
(3)  şi  art.  1373  C.  civ.,  considerând  că,  în  ceea  ce  îl  priveşte,  nu  sunt  întrunite  condiţiile  angajării  răspunderii  civile
delictuale pentru fapta altor persoane.

A arătat că instanţa de apel a dedus calitatea sa de comitent în raport de autorii anonimi ai articolelor pentru care a fost
obligat la despăgubiri (articolele apărute la rubrica "X", cele semnate sub pseudonimul "E." şi alte 2 articole nesemnate)
din faptul că a apreciat că are calitatea de editor al ziarului, atribuindu-i putere de decizie şi făcându-l astfel răspunzător
de publicarea articolelor incriminate.

Deşi contractul său de muncă era depus la dosarul cauzei, instanţa a considerat lipsit de relevanţă respectivul mijloc de
probă, confundând titlul onorific de senior editor cu statutul de editor al publicaţiei.

Susţine că nota distinctivă numelui său, care apărea în caseta tehnică a colectivului de redacţie, era urmare a faptului
că, în perioada în care au apărut articolele incriminate, era jurnalistul  cu cele mai vechi state de serviciu la respectiva
publicaţie, neavând nicio legătură cu editorul publicaţiei şi competenţele acestuia.

A  arătat  că  persoana  juridică  responsabilă  de  editarea  publicaţiei  nici  nu  a  fost  chemată  în  judecată,  prezenţa  sa  în
cauză  explicându-se  prin  faptul  că  a  redactat  o  parte  din  cele  58  de  articole  în  litigiu  despre  care  instanţa  de  apel  a
statuat că pârâţii, în calitate de jurnalişti, au respectat deontologia profesională şi au acţionat cu bună credinţă.

Stabilirea  calităţii  sale  de  persoană  care  exercită  "  direcţia,  supravegherea  şi  controlul  "  asupra  articolelor  de  presă
propuse pentru publicare este rezultatul  unei erori  flagrante ce a condus la aplicarea greşită a legii,  motiv pentru care
solicită casarea hotărârii şi trimiterea cauzei spre o nouă judecată instanţei de apel.

Prin  recursul  comun declarat  de B.  şi  C.  s-a solicitat  admiterea acestuia,  casarea deciziei  atacate şi  trimiterea cauzei

1/12 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=146958


spre o nouă judecată în apel, pentru motivele prevăzute de art. 488 alin. (1) pct. 6, 7 şi 8 C. proc. civ.

1. Hotărârea atacată a fost criticată de recurenţi în temeiul art. 488 pct. 6 şi 8 C. proc. civ., pentru faptul că instanţa de
apel  a  stabilit  limite  de  judecată  pe  care  reclamantul  nu  le-a  cerut  prin  acţiune,  arătând  că  nu  s-a  susţinut  de  către
acesta teoria potrivit căreia cei doi pârâţi, în calitatea lor de redactor - şef, respectiv editor, ar fi aprobat cu rea-credinţă
materialele de la rubrica "Bursa bârfelor", cele apărute sub pseudonim şi cele două materiale nesemnate.

Reclamantul,  prin  acţiune,  defineşte  în  mod  clar  fapta  ilicită  săvârşită  de  pârâţi-au  redactat  materiale  cu  caracter
ofensator şi nu face referire la reaua-credinţă a acestora în presupusa calitate de redactor-şef, respectiv de editor.

Acest tip de argumentare a fost adus de reclamant în faza apelului, iar pârâţii nu i-au acordat o atenţie corespunzătoare
întrucât se afla în afara cadrului procesual stabilit  prin acţiune. Un astfel de raţionament cu privire la faptul că C. şi B.
trebuie  acuzaţi  de  faptul  că  au  aprobat  publicarea  textelor  de  la  rubrica  "Bursa  bârfelor",  a  celor  sub  pseudonim  şi
nesemnate,  a  apărut  doar  prin  raportare  la  excepţia  lipsei  calităţii  procesual-pasive  a  pârâtei  C.  Doar  în  faza apelului
apare argumentul că redactorul-şef C. este responsabil de apariţia materialelor în discuţie şi că aceasta ar fi trebuit să le
oprească  de la  apariţie.  Chiar  şi  aşa,  reclamantul  nici  măcar  nu  o  acuză că  ar  fi  acţionat  cu  rea-credinţă.  În  ceea ce
priveşte situaţia intimatului - pârât B., s-a susţinut că reclamantul nu l-a acuzat că ar fi aprobat respectivele materiale.

Au considerat  astfel  că instanţa de apel  a completat  practic  acţiunea reclamantului,  abordarea instanţei  fiind cel  puţin
contradictorie, pe de o parte, pârâtul B. este chemat în proces pentru că a redactat nouă materiale de presă despre care
instanţa susţine că sunt bine documentate şi se încadrează în limitele libertăţii de exprimare şi este "condamnat" pentru
că a aprobat anumite texte scrise sub pseudonim sau alte texte nesemnate apărute la rubrica "Bursa bârfelor".

2.  O  altă  critică  adusă  deciziei  este  aceea  că  nu  este  dovedită  reaua  -  credinţă  a  intimaţilor-pârâţi  C.  şi  B.,  instanţa
dispunând " condamnarea " pe baza unor presupuneri şi prezumţii. Singurele argumente ale instanţei sunt acelea că aşa
a  arătat  apelantul  şi  că  este  de  "notorietate".  Raţionamentul  folosit  de  instanţa  de  judecată  este  unul  greşit  şi  poate
conduce la soluţii  care pot dărâma din temelii  orice deziderat cu privire la libertatea presei şi  mai ales la libertatea de
exprimare, aşa cum a evoluat acest concept în 2017. Dincolo de faptul că reclamantul nu a dovedit în niciun fel că cei
doi  ar  fi  acţionat  cu  rea-credinţă  în  scopul  denigrării  acestuia,  nu  a  dovedit  nici  măcar  că  aceştia  sunt  persoanele
însărcinate  prin  fişa  postului,  prin  atribuţiile  de  serviciu,  să  verifice  conţinutul  unor  materiale  de  presă  care  apar  în
cotidianul  X  Iaşi.  În  motivele  de  apel  nu  este  descrisă  modalitatea  de  aprobare  şi  verificare  a  conţinutul  textelor
jurnalistice publicate în X Iaşi de către C. şi B., în opinia instanţei atribuţiile redactorului şef şi ale editorului fiind identice.
Instanţa de apel nu le-a dat nicio şansă celor doi, care nu au beneficiat de nicio "prezumţie de nevinovăţie".

Cu privire la "puterea de a decide dacă un articol va fi publicat sau nu în ziar" instanţa de fond a sintetizat argumente cât
se poate de logice, pe care instanţa de control judiciar nu le-a combătut în nici un fel.

3.  Recurenţii  au arătat  că acţiunea trebuia formulată  împotriva  editorului  persoană juridică şi  nu a editorului  persoană
fizică,  instanţa  de  apel  oferind  definiţii  personale,  subiective,  noţiunilor  de  editor  şi  redactor  şef.  Instanţa  a  confundat
atribuţiile  editorului  unei  publicaţii,  care  este  obligatoriu  o  persoană  juridică  ce  poate  avea  angajaţi,  ce  "trăieşte"  din
publicitate  şi  din  vânzarea ziarului,  ce exercită  acte  de comerţ,  cu atribuţiile  editorului  ca persoană fizică,  care are ca
principală  activitate  redactarea  şi  editarea  de  texte  publicistice.  De  altfel,  instanţa  de  fond  reţinuse  că,  deşi
argumentarea cererii de chemare în judecată a fost concepută ca fiind opusă nu doar semnatarilor articolelor de presă,
ci  şi  editorului,  persoanei  juridice  care  editează  publicaţia,  precum  şi  administratorului  acesteia,  cererea  a  fost
promovată  doar  în  contradictoriu  cu  cei  trei  pârâţi  persoane  fizice,  faţă  de  care  argumentele  invocate  pentru
fundamentarea răspunderii editorului ziarului nu au nicio relevanţă.

Recurenţii  au  afirmat  că  instanţa  de  apel  a  încălcat  dispoziţiile  art.  478  alin.  (1)  C.  proc.  civ.,  prin  soluţia  pronunţată
depăşind  limitele  efectului  devolutiv  al  apelului,  determinat  de  ceea  ce  s-a  supus  judecăţii  în  primă  instanţă.  Au
considerat că, fără a exista un alt probatoriu, fără a se completa probatoriul existent şi mai ales fără a determina motivul
pentru care raţionamentul primei instanţe a fost unul greşit, instanţa de apel nu putea schimba sentinţa tribunalului fără o
judecată efectivă, concretă.

Au mai precizat că titlurile din caseta redacţională sunt pur simbolice, nu au conotaţii juridice, principalul rol al înscrierii
acestei funcţii fiind acela de reprezentare faţă de colaboratorii publicaţiei, faţă de terţi. Cei doi intimaţi - pârâţi lucrează în
baza unor contracte de drepturi de autor cu editorul ziarului, în baza cărora îşi vând dreptul de proprietate intelectuală
asupra unor materiale de presă, neputând, prin urmare, a decide dacă colegii lor, care lucrează pe contracte identice, au
documentat în mod temeinic un articol sau nu.

În ceea ce priveşte funcţia de editor, instanţa nu a avut la dispoziţie niciun contract din care să reiasă responsabilităţile

2/12 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=146958


editorului  şi  nici  o  fişă  a  postului.  Această  funcţie  de  editor  nu  există  în  realitate  şi  nu  este  înscrisă  în  Clasificarea
Internaţională a Standardelor Ocupaţionale (IS CO-88) sau în Clasificarea Ocupaţiilor  din România (COR) aprobată şi
publicată de către Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale. Sensul funcţiei de editor la X Iaşi este cea de editor multimedia.
Odată cu dezvoltarea tehnologiei şi evoluţia galopantă a internetului, societatea care editează ziarul a considerat că este
necesară înscrierea acestei  titulaturi,  de editor,  în caseta redacţională.  Nu există nicio obligaţie  a recurentului  B.  de a
aproba spre publicare textele colegilor săi sau textelor care sunt nesemnate sau semnate cu pseudonim.

În ceea ce o priveşte pe C., titulatura de redactor şef este atribuită persoanei "C.". Tocmai pentru că este o titulatură fără
relevanţă  juridică,  în  dreptul  acestei  "profesii"  de  redactor-şef  este  trecut  un  pseudonim.  Principalul  rol  al  înscrierii
acestei funcţii acolo este acela de reprezentare faţă de colaboratorii publicaţiei, faţă de terţi.

Au  mai  arătat  că  nu  există  nicio  subordonare  a  redactorilor  faţă  de  persoanele  care  sunt  înregistrate  în  caseta
redacţională  cu  titulatura  de  editor  sau  redactor  şef,  specificând,  de  asemenea,  că  funcţia  de  redactor  şef  există  în
Clasificarea Ocupaţiilor din România, aprobată de Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale, însă pentru această funcţie nu a
fost elaborat un standard ocupaţional.

Au prezentat, în continuare, atribuţiile unui redactor şef, care poate avea grijă ca un anumit text să fie aranjat în pagină
cum trebuie, dimensiunea titlului să fie una comercială, poza ataşată să fie relevantă, etc. Atât C., cât şi B. făceau parte
dintr-o echipă denumită tot simbolic, fără efecte juridice, "colectiv redactor-şef."Fiecare dintre cei patru membri structura
ediţia print a ziarului zilnic, prin rotaţie. Această responsabilitate, stabilită pur formal la nivelul echipei de redacţie, fără a
reprezenta  o  sarcină  de  serviciu,  consta  în  participarea  la  unele  şedinţe  în  care  membrii  echipei  discută  despre
elaborarea subiectelor de presă, pun cap la cap informaţiile culese, stabilesc tema subiectelor (de ex. politic, economic,
juridic,  sport,  etc.),  corectează gramatical  textele  şi  le  dispun în  anumite  pagini  în  funcţie  de conţinutul  lor.  Nimeni  nu
poate să-i spună unui jurnalist ce să scrie şi ce să nu scrie.

În  cazul  în  care jurnalistul  este  de rea-credinţă  şi  publică  informaţii  voit  denigratoare la  adresa unei  persoane,  acesta
răspunde în nume personal pentru fapta proprie, iar editorul publicaţiei, persoană juridică, poate fi tras la răspundere şi
poate participa la acoperirea prejudiciului creat prin publicarea articolelor respective.

Cenzura presei fiind interzisă, sunt folosite contracte de cesiune a drepturilor de autor în domeniul mass-media tocmai
pentru  ca  jurnalistul  să  aibă  libertate  de  exprimare  şi  să  nu  poată  fi  constrâns  de  o  sarcină  de  serviciu  să  adopte  o
politică editorială cu care nu este de acord. În cazul de faţă, raportat exclusiv la art. 30 alin. (8) din Constituţie instanţa
de judecată a comis o greşeală gravă confundând titulara simbolică de editor a lui B., cu responsabilitatea de editorului
unei publicaţii, care este o persoană juridică.

4.  Recurenţii  au  procedat,  în  continuare,  la  analiza  articolelor  considerate  ofensatoare  de  către  instanţa  de  apel,
cuprinse în rubrica "Bursa bârfelor",  susţinând că nu poate fi  lezată onoarea,  demnitatea,  probitatea unei  persoane al
cărei  nume  nu  se  regăseşte  în  niciunul  dintre  materialele  apărute  la  respectiva  rubrică  şi  că  aceste  articole  aparţin
stilului  satiric  al  pamfletului.  Tocmai  pentru că au fost  de bună-credinţă jurnaliştii  de la  X Iaşi  nu au publicat  niciodată
numele şi fotografia reclamantului A. la rubrica "Bursa bârfelor". În cazul în care cei care au citit  aceste materiale ar fi
înţeles că este vorba de A., în conţinutul acestor materiale aceştia au fost avertizaţi în mod clar că ceea ce scrie acolo
sunt simple bârfe, zvonuri, informaţii neverificate, neveridice, scrise într-o tonalitate ironică, sarcastică, satirică, dură sau
chiar vulgară. Instanţa de control judiciar analizează aceste materiale apărute exclusiv la "Bursa bârfelor" ca şi cum ar fi
materiale  de  presă  care  prezintă  situaţii  factuale  lipsite  de  suport  probatoriu,  ori  ca  judecăţi  de  valoare  lipsite  de  o
minimă bază factuală. O astfel de analiză este lipsită de sens juridic pentru că instanţa cere unui text denumit pamflet,
care este o specie literară ce nu are legătură foarte strânsă cu jurnalismul, să aibă coordonatele unui text jurnalistic.

Recurenţii  au arătat că a fost adoptată formula pamfletului,  fiind luate măsuri  suplimentare de siguranţă pentru a nu fi
afectate drepturile legitime ale persoanelor vizate, respectiv prin titlul care conţine cuvântul "bârfe" şi prin avertismentul
clar scris în apropiere de locul în care se află poziţionată în ziar caseta redacţională, potrivit căreia materialele publicate
la rubrica "Bursa bârfelor" sunt simple pamflete jurnalistice şi trebuie interpretate ca atare, orice asemănare cu realitatea
putând fi doar întâmplătoare. Alte măsuri de protecţie a drepturilor persoanelor vizate sunt, în opinia recurenţilor, faptul
că în această rubrică nu apare niciodată numele real al respectivelor persoane, stilul de redactare este unul exagerat,
nepermiţându-i  cititorului  să  creadă  tot  ce  se  scrie.  Aceste  materiale  nu  sunt  semnate  pentru  a  fi  în  acord  cu  restul
materialelor nesemnate, din categorii similare: bancuri, horoscop, ghicitori, poza zilei, etc.

Potrivit  DEX,  pamfletul  este  definit  ca  fiind  "o  specie  literară  în  versuri  sau în  proză,  cu  caracter  satiric,  într-un  limbaj
violent  şi  agresiv"  sau "specie literară (în versuri  sau în proză) cu caracter  satiric,  în care scriitorul  înfierează anumite
tare  morale,  concepţii  politice,  aspecte  negative  ale  realităţii  sociale,  trăsături  de  caracter  ale  unei  persoane  etc."

3/12 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=146958


Această specie literară a fost  adoptată de mass-media tocmai  pentru că limitele  libertăţii  de exprimare pot  fi  mai  largi
decât în cazul materialelor pur jurnalistice. Faptul că instanţa de control judiciar sancţionează limbajul violent din aceste
"bârfe"  este  iarăşi  o  greşeală  pentru  că  tocmai  aceasta  este  caracteristica  esenţială  a  pamfletului.  Într-adevăr,  există
unele exprimări care pot fi interpretate ca fiind şocante, pe alocuri obscene, însă acest lucru nu echivalează cu intenţia
de denigrare a reclamantului.

5. Recurenţii au menţionat existenţa unor contradicţii grave ale instanţei de apel în analiza articolelor scrise de E. sau în
cele nesemnate. Susţin că instanţa i-a "condamnat" şi pentru că "au aprobat cu rea-credinţă" cele 7 materiale scrise sub
pseudonimul E. şi cele două articole nesemnate apărute pe data de 28.10.2014 şi 1.01.2015 însă nu a lecturat aceste
materiale, despre care susţine că sunt denigratoare la adresa reclamantului.

Au apreciat că 6 din cele 7 materiale vizează aceleaşi probleme de interes public care sunt cuprinse în conţinutul celor
58 de materiale despre care instanţa a susţinut că sunt bine documentate şi că prezintă o bază factuală solidă. Articolele
semnate  de  E.  sunt  scrise  în  aceeaşi  tonalitate  şi  ca  restul  materialelor  despre  care  instanţa  susţine  că  nu  sunt
denigratoare la adresa reclamantului. Excepţie face materialul apărut pe data de 1 aprilie 2014, care este o "păcăleală"
specifică  zilei  de  1  aprilie.  Este  un  material  cu  caracter  satiric,  un  pamflet  în  care  au  fost  introduse  mai  multe  nume
notorii  din Iaşi  cu scopul  exclusiv  de divertisment.  Au fost  puse mesaje de avertizare a cititorilor  în ziua respectivă că
este  un  pamflet  şi  că  informaţiile  nu  sunt  reale.  Orice  asemănare  cu  persoane  reale  este  pur  întâmplătoare.  Deşi
materialul ar părea de-a dreptul deplasat, o glumă mult prea proastă, în realitate satirizează un fapt cât se poate de real
care a apărut atât în presa locală cât şi centrală.

Au considerat exagerată aprecierea instanţei de apel cu privire la faptul că pârâţii  au adus la cunoştinţa publicului prin
exprimarea cu rea-credinţă  a  acordului  pentru  publicare  a  celor  două materiale  nesemnate,  această  aserţiune fiind  în
contradicţie cu propriile argumente aduse atunci când a susţinut că cele 58 de articole asumate au fost scrise având în
vedere  informaţii  verificate  şi  credibile.  Articolul  din  data  de  28.10.2014  are  următorul  titlu:  "Valul  Direcţiei  Naţionale
Anticorupţie ajunge la Iaşi. Zilele lui A. sunt numărate". Acest articol nu este semnat pentru că este preluat dintr-o sursă
externă, doar pe ediţia online a ziarului. Pe ediţia online a ziarului X Iaşi apar zilnic sute de materiale care sunt preluate
din alte surse şi care sunt "urcate" pe site de o echipă care nu are nicio legătură cu redacţia, respectiv de către angajaţi
ai persoanei care deţine site-ul x. Prin urmare, aprecierea conform căreia pârâţii B. şi C. au adus la cunoştinţa publicului
"prin exprimarea cu rea-credinţă a acordului pentru publicare" a materialului preluat de departamentul online dintr-un ziar
naţional este o eroare extrem de gravă. Pe fondul problemei, în acel material se arată că A. urmează să fie anchetat de
Direcţia  Naţională Anticorupţie.  Instanţa a decis că informaţiile  din acest  material  sunt  greşite şi  denigratoare,  chiar  în
contextul  în care,  la scurt  timp după apariţia lui,  domnul A. a fost  reţinut  şi  arestat  într-un dosar instrumentat  de către
Direcţia Naţională Anticorupţie. În ceea ce priveşte al doilea material nesemnat, şi acesta este preluat din alte surse. A
fost publicat pe data de 1.01.2015, doar pe ediţia online, şi este cel puţin ilogic ca în ziua respectivă pârâţii B. şi C. au
venit la muncă pentru a acţiona cu rea-credinţă împotriva domnului A. Singurii care pot lucra în acele date sunt cei care
se ocupă de întreţinerea fluxului de informaţii în mediul online.

6. Cu privire la pârâta C. au considerat că era admisibilă excepţia autorităţii de lucru judecat în lumina art. 430 C. proc.
civ.  şi  au  făcut  referire  la  decizii  şi  sentinţe  civile  pronunţate  de  Tribunalul  Iaşi  şi  Judecătoria  Iaşi,  rămase  definitive
(Deciziile civile nr. 908/2016, nr. 404/2016, nr. 1463/2015 pronunţate de Tribunalul Iaşi şi sentinţele civile nr. 11264/2014
şi nr. 865/2015 pronunţate de Judecătoria Iaşi) prin care, în litigii  identice, pentru această parte s-a apreciat că nu are
calitate procesuală când este chemată pentru a răspunde pentru faptele unor alte peroane (autorii  unor texte). Aceste
sentinţe  tranşează  în  mod  definitiv  o  chestiune  esenţială:  C.  lucrează  la  X  Iaşi  în  baza  unui  contract  de  cesiune  a
drepturilor  de  autor  şi  nu  poate  răspunde  decât  pentru  fapta  proprie.  Nu  are  în  atribuţiile  de  serviciu  obligaţia  de  a
verifica  dacă  redactorii  documentează  corect  sau  nu  subiectele  de  presă  publicate.  Chiar  dacă  ar  fi  respins  această
excepţie, instanţa avea posibilitatea să analizeze toate chestiunile invocate sub aspectul puterii de lucru judecat, având
o viziune de ansamblu asupra întregului conflict juridic.

7.  În  continuare,  au  susţinut  că  nu  este  îndeplinită  niciuna  din  condiţiile  cerute  de  legislaţia  în  materie  privind
răspunderea civilă delictuală.

În speţă nu există prejudiciu, reclamantul nedovedind existenţa acestuia decurgând din publicarea de materiale de presă
care au scop informarea corectă a opiniei publice, în condiţiile în care reclamantul nici nu a trimis un drept la replică prin
care să-şi expună punctul de vedere atunci când a considerat că au fost publicate informaţii  nedocumentate. În planul
dreptului civil, fapta ilicită, chiar săvârşită cu vinovăţie, este lipsită de relevanţă şi efecte, dacă prin ea nu s-a cauzat un
prejudiciu altei persoane.

Chiar  şi  în  situaţia  teoretică  a  existenţei  unui  prejudiciu,  acest  lucru  nu  este  suficient  pentru  naşterea  obligaţiei  de

4/12 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=146958


reparare. Materialele de presă pentru care au fost chemaţi în judecată nu aduc atingere niciunui drept sau interes legitim
al reclamantului. Chiar dacă unele dintre materiale au o doză de criticism mai mare, acest lucru este permis atunci când
subiectul discuţiei este un om politic sau o persoană care deţine funcţie publică.

Recurenţii  au  susţinut,  de  asemenea,  că  în  speţă  nu  există  o  faptă  ilicită,  un  raport  de  cauzalitate  dintre  aceasta  şi
prejudiciu sau vinovăţia autorilor textelor.

Cu privire la faptă, susţin că materialele publicate au o bază factuală clară şi că reclamantul a avut o imagine negativă în
toată presa din România. Discuţia despre o încălcare a dispoziţiilor  art.  30 din Constituţie,  alin.  (6) este de asemenea
una sterilă având în vedere că jurnaliştii de la X Iaşi şi-au exercitat profesia cu bună-credinţă, iar informaţiile publicate nu
au nici cea mai mică legătură cu atingerea onoarei, demnităţii sau vieţii particulare a reclamantului. Nu au fost publicate
informaţii  despre viaţa privată a reclamantului,  ci  doar informaţii  pentru care există un interes public iar documentarea
materialelor a fost realizată cu respectarea tuturor cerinţelor cerute de lege şi de manualele de jurnalism.

Nedovedindu-se  existenţa  prejudiciului  şi  nici  a  faptei  ilicite,  discuţia  despre  raportul  de  cauzalitate  dintre  cele  două
elemente este inutilă. Şi în cazul ipotetic, extrem, în care s-ar considera că ar fi fost creat un prejudiciu prin publicarea
acestor  materiale,  atunci  când  jurnalistul  a  depus  toată  diligenta  necesară  publicării  unor  informaţii  adevărate,  atunci
când a dovedit buna credinţă, când a respectat toate regulile stabilite în manualele de jurnalism, nu poate fi culpabil.

Pe această temă a vinovăţiei, reclamantul face doar nişte aprecieri generale fără nicio legătură cu speţa de faţă, sens în
care nu se impune o argumentare suplimentară în contextul celor prezentate mai sus.

8.  Recurenţii  au  prezentat  consideraţii  privind  legislaţia  comunitară  în  materia  răspunderii  delictuale  şi  jurisprudenţă
Curţii Europene a Drepturilor Omului din perspectiva încălcării dispoziţiilor art. 10 din Convenţia Europeană a Drepturilor
Omului,  care  reglementează  dreptul  la  exprimare,  recunoscut  ziariştilor,  opinând  că  atunci  când  articolele  de  presă
privesc un om politic, limitele criticii admisibile sunt mai largi decât în privinţa unui particular.

Pornind  de  la  aceste  statuări  ale  instanţei  europene  de  la  Strasbourg,  transformate  în  reguli  în  dreptul  intern,  s-a
considerat că publicarea unor articole referitoare la activitatea reclamantului nu poate constitui o faptă ilicită cauzatoare
de prejudicii decât dacă viaţa privată a acestuia ar fi substanţial atinsă. Atâta timp cât judecăţile de valoare sunt fondate
pe  un  minim  de  fapte,  se  poate  reţine  că  ele  au  fost  formulate  cu  bună  credinţă  în  exerciţiul  normal  al  libertăţii  de
exprimare.  La  fel  se  reţine  când  la  baza  emiterii  judecăţii  de  valoare  există  un  început  de  probă.  Prin  deciziile  sale,
Curtea  Europeană  a  Drepturilor  Omului  a  statuat  că  libertatea  presei  presupune  dreptul  de  a  recurge  la  o  doză  de
exagerare, provocare si de a utiliza expresii care ar putea să fie considerate drept polemice sau chiar lipsite de măsură
pe plan personal şi transmiterea de informaţii în termeni violenţi ori care ofensează, şochează sau deranjează, la limitele
criticii acceptabile, limite care sunt mai largi în privinţa funcţionarilor publici ori politicienilor decât în privinţa persoanelor
private (cauza Ieremiov c. României, hotărârea din 24 noiembrie 2009). Totodată, libertatea de exprimare este aplicabilă
si  informaţiilor  ori  ideilor  care  ofensează,  şochează  sau  deranjează,  iar  pentru  a  constitui  o  încălcare  a  art.  8  din
Convenţie, care protejează dreptul la reputaţie, un atac împotriva reputaţiei unei persoane trebuie să atingă un anumit
nivel de gravitate şi să cauzeze un prejudiciu victimei, prin atingerile aduse dreptului acesteia la respectul vieţii private
(cauza A. e. Norvegiei, hotărârea din 9 aprilie 2009).

Menţionează, ca speţă similară cu relevanţă juridică pentru situaţia de faţă, cauza Tusalp v. Turcia, în care un jurnalistul
turc a fost  obligat  de către instanţa naţională la plata unor despăgubiri  pentru un articol  de tip pamflet  publicat  într-un
cotidian împotriva fostului prim-ministru F., actualmente preşedinte. Curtea a apreciat că utilizarea unor expresii vulgare
nu constituie un criteriu decisiv în evaluarea mesajului, în măsura în care recursul la vulgaritate poate servi unor raţiuni
stilistice.  Este  esenţial  ca  limbajul  utilizat  să  nu  fie  subordonat  unicului  scop  de  a  insulta.  Curtea  este  de  părere  că
diferitele observaţii  puternice cuprinse în articolele în cauză şi în special cele evidenţiate de instanţele naţionale nu au
putut fi interpretate ca un atac personal gratuit împotriva primului-ministru F.. În plus, Curtea a observat că în dosar nu
există  nimic  care  să  indice  faptul  că  articolele  au  afectat  cariera  politică  a  domnului  F.  sau  viaţa  sa  profesională  şi
privată. Din această decizie a Curţii Europene a Drepturilor Omului poate avea o relevanţă semnificativă asupra speţei
de faţă şi faptul că F. nu a reuşit să probeze în faţa instanţelor naţionale că i-a fost afectată cariera politică.

În  mod  evident,  în  speţa  de  faţă  reclamantul  nu  a  reuşit  să  dovedească  modalitatea  în  care  i-a  fost  afectată  cariera
politică,  viaţa privată sau de familie.  De obicei,  în cazul  oamenilor politici,  notorietatea este mult  mai importantă decât
probitatea atunci când sunt desemnaţi să candideze în funcţii publice. Notorietatea nu se realizează doar prin materiale
laudative.  Totodată,  a  aplica  sancţiuni  pecuniare  unui  ziarist  care  critică  o  persoană  publică  tinde  să-1  determine  pe
acesta  ca  pe  viitor  să  nu  mai  recurgă  la  critici  şi  să  renunţe  la  discutarea  publică  a  problemelor  ce  interesează  viaţa
colectivităţii.

5/12 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=146958


Urmare comunicării recursurilor, intimatul - reclamant A. a depus la 10 octombrie 2017, întâmpinare la recurs, formulând
prin  acelaşi  înscris  şi  o  cerere  de  recurs  incident  împotriva  Deciziei  Curţii  de  apel  nr.  370/2017,  prin  care  a  solicitat
schimbarea  hotărârii  atacate  în  sensul  majorării  daunelor  morale  acordate  de  la  suma  de  20.000  RON  la  suma  de
3.000.000 RON, astfel cum au fost solicitate prin cererea introductivă.

A apreciat ca fiind corectă admiterea apelului, instanţa analizând judicios toate articolele de la rubrica ziarului intitulată
"Bursa bârfelor", care lasă impresia pentru un observator neutru şi de bună credinţă că au fost efectuate în cadrul unei
adevărate  campanii  de  denigrare,  persistenţa  apariţiei  acestora  făcând  ca  limita  general  acceptabilă  de  exagerare  şi
provocare să fie depăşită.

A arătat că este vădit nefondată critica recurenţilor - pârâţi referitoare la stabilirea de către instanţa de apel a unor limite
nesolicitate prin acţiune, în condiţiile în care respectiva teorie a fost dezvoltată în faţa instanţei de fond atât oral, cât şi
prin concluziile scrise care se află la dosar.

A considerat că reaua credinţă a celor doi pârâţi rezultă din neexecutarea obligaţiei pozitive pe care o aveau, aceea de a
proteja reputaţia altor persoane prin refuzul de a publica afirmaţii insultătoare şi afirmaţii calomnioase la rubrica pe care
o controlau.

A solicitat respingerea recursului principal, ca nefondat.

Prin recursul incident, neîncadrat formal în vreunul din motivele prevăzute la art. 488 C. proc. civ., intimatul - reclamant a
considerat  că  instanţa  de  apel,  în  mod  nejustificat,  a  redus  cuantumul  daunelor  morale  solicitate  prin  acţiunea
introductivă, fără a oferi o motivare rezonabilă, această sumă nefiind echitabilă raportat la prejudiciul suferit.

A susţinut că prin faptele săvârşite şi modul în care au fost săvârşite recurenţii - pârâţi au dus campania de denigrare la
un  nivel  foarte  extins,  aducând  o  atingere  semnificativă  a  valorilor  ce  definesc  personalitatea  umană,  toată  această
acţiune coordonată atingând un anumit nivel de gravitate, apt a produce consecinţe negative în plan moral.

A arătat că era o persoană care se bucura de o anumită reputaţie în mediul personal, social şi profesional, de un anumit
prestigiu  şi  notorietate  pe  plan  politic,  atât  pe  plan  local  cât  şi  la  nivel  naţional,  fiindu-i  afectată  grav  onoarea  şi
demnitatea, pârâţii, prin campania de denigrare, reuşind să-l ducă în zona trivialului şi să-l asocieze scandalului public,
să-i provoace nelinişti şi suferinţe interioare atât reclamantului, cât şi familiei sale şi persoanelor cu care a relaţionat pe
plan profesional.

A mai arătat că numărul mare de articole şi perioada îndelungată în care s-a desfăşurat această campanie de denigrare
(3 ani) au făcut ca toate aceste informaţii denigratoare să ajungă la cunoştinţa unui număr foarte mare de cititori.

Urmare  comunicării  întâmpinării  şi  recursului  incident  către  recurenţii  -  pârâţi,  aceştia  nu  au  formulat  răspuns  la
întâmpinare, respectiv întâmpinare.

S-a procedat la întocmirea raportului asupra admisibilităţii în principiu a recursurilor declarate de pârâţii B. şi C., precum
şi a recursului incident declarat de reclamantul A.

Prin raport, asupra verificării motivelor de casare prevăzute de art. 488 C. proc. civ., s-a apreciat că pârâtul B. susţine,
prin recursul individual, greşita reţinere, în ceea ce îl priveşte, a îndeplinirii condiţiilor răspunderii civile delictuale pentru
fapta altor persoane, critică încadrabilă în dispoziţiile art. 488 pct. 8 C. proc. civ. Prin recursul comun, pârâţii  susţin că
instanţa  de  apel  a  depăşit  limitele  efectului  devolutiv  al  apelului,  că  a  schimbat  soluţia  întemeindu-se,  nu  pe  un  alt
probatoriu, ci pe presupuneri şi prezumţii şi că nu a determinat motivul pentru care raţionamentul primei instanţe a fost
unul greşit. De asemenea, indică o motivare contradictorie a instanţei de apel şi greşita respingere a autorităţii de lucru
judecat  cu  privire  la  calitatea  procesuală  pasivă  a  pârâtei  C.  Într-o  altă  critică,  recurenţii  susţin  că  nu  sunt  întrunite
elementele răspunderii civile delictuale, toate criticile formulate fiind încadrate în dispoziţiile art. 488 pct. 6, 7 şi 8 C. proc.
civ.

În  recursul  incident,  reclamantul  critică  reducerea  nejustificată  şi  fără  o  motivare  rezonabilă  a  cuantumului  daunelor
morale solicitate. Această critică, exclusiv sub aspectul nemotivării soluţiei, s-a considerat a fi încadrabilă în dispoziţiile
art. 488 pct. 6 C. proc. civ., aspectele ce ţin de concordanţa dintre suma acordată şi gravitatea faptelor reprezentând, în
opinia raportorului, motive de netemeinicie, ce exced limitelor controlului judiciar în recurs.

Analizând sentinţa recurată, prin prisma criticilor formulate, Înalta Curte reţine următoarele:

Limitele controlului de legalitate vizează soluţia instanţei de apel care a reţinut răspunderea civilă delictuală a pârâţilor

6/12 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=146958


ce şi-ar fi exprimat, cu rea credinţă, acordul pentru publicarea a 120 articole la rubrica "Bursa bârfelor", şapte materiale
scrise sub pseudonimul E. şi două articole nesemnate, apărute la 28.10.2014 şi 1.01.2015.

Recursurile pârâţilor cuprind motive similare, astfel că vor fi analizate împreună.

1.  Prima  critică,  formulată  din  perspectiva  art.  488  pct.  6  C.  proc.  civ.,  vizează  depăşirea  limitelor  învestirii  de  primă
instanţă, de către instanţa de apel care a analizat răspunderea pârâţilor nu pentru faptul că au redactat articolele, cum
susţinuse iniţial reclamantul, ci pentru că ar fi aprobat o atare publicare.

Este eronată o astfel de susţinere, în condiţiile în care, încă din acţiunea introductivă de instanţă, reclamantul a arătat că
fapta ilicită a pârâţilor este dovedită, atât pentru cei care au conceput aceste texte, cât şi pentru cei care aveau obligaţia
de a verifica textele şi a le opri de la publicare pe cele care ar fi constituit fapte ilicite, considerând că depăşirea dreptului
la liberă exprimare s-a produs atât prin compunerea, cât şi prin editarea şi publicarea acestor articole (pag. 24, 26 dosar
fond vol. I).

Împrejurarea că instanţa de apel a reţinut reaua credinţă a pârâţilor,  deşi ea nu a fost invocată ca atare în acţiune, în
privinţa  fapte  ilicite  descrise  de reclamant,  respectiv  aceea de a  edita  şi  publica  articolele  cu  caracter  prejudiciabil  de
către cei care aveau obligaţia de a le verifica conţinutul şi de a opri de la publicare, nu reprezintă o depăşire a limitelor
învestirii,  ci  face  parte  din  procesul  de  verificare  a  îndeplinirii  condiţiilor  răspunderii  civile  delictuale  în  legătură  cu
respectiva faptă.

Prin urmare, odată ce reclamantul a indicat, între faptele care, în opinia sa, aveau un caracter ilicit, şi pe aceea privind
neîndeplinirea obligaţiei de verificare a conţinutului materialului publicat, de către persoanele care răspund de editarea şi
publicarea  ziarului,  instanţa  a  verificat  în  persoana  pârâţilor  indicaţi  ca  făptuitori,  săvârşirea  acestei  fapte.  Înlăturând
aprecierea instanţei de fond care a considerat că astfel de obligaţii aparţin editorului persoană juridică, instanţa de apel a
apreciat că răspunderea revine şi celor doi pârâţi în calitate de senior editor, respectiv redactor-şef al publicaţiei.

În recursul său, recurentul B. consideră eronat că instanţa de apel a stabilit că răspunde în calitate de comitent pentru
fapta  prepusului  indicat  ca  autorul  anonim  al  articolelor  nesemnate  sau  semnate  sub  pseudonim.  În  realitate
răspunderea  recurentului  pârât  a  fost  reţinută  de  instanţa  de  apel  pentru  fapta  proprie,  respectiv  pentru  aprobarea  şi
publicarea acestor articole, nereţinând un caz de răspundere pentru fapta altei persoane.

Criticile dezvoltate la punctele 2 şi 3, ce pot fi încadrate în dispoziţiile art. 488 pct. 8 C. proc. civ., constau în faptul că în
cauză nu s-ar fi dovedit reaua credinţă a pârâţilor în condiţiile în care aceştia au susţinut în mod constant că nu aveau
atribuţii de a verifica şi aproba materialul ce urma a fi publicat, iar instanţa şi-a întemeiat judecata exclusiv pe prezumţii,
fără a observa că, de fapt, răspunderea revine editorului persoană juridică.

În  legătură  cu  această  critică,  Înalta  Curte  reţine  că,  iniţial,  la  judecata  în  fond  a  cauzei,  s-a  reţinut  că  o  astfel  de
răspundere  revine  editorului  persoană  juridică.  Astfel,  în  esenţă,  instanţa  de  fond  a  reţinut  că  pârâta  C.  are  calitate
procesuală în cauză însă, pe fond, a respins acţiunea în răspundere civilă delictuală, reţinând că cele 58 de materiale de
presă semnate respectă exigenţele demersului jurnalistic impuse de art. 10 paragraf 2 din Convenţie, prin urmare intră
în  întregul  lor  sub  protecţia  libertăţii  de  exprimare  în  accepţiunea  art.  10  paragraf  1  din  Convenţie  iar,  în  condiţiile
concrete ale speţei, ingerinţa statului asupra acestei libertăţi nu ar răspunde unei nevoi sociale imperioase.

Nu a fost reţinută, în primă instanţă, o atare răspundere în sarcina pârâţilor nici în ceea ce priveşte articolele nesemnate
sau  semnate  cu  pseudonim,  chiar  în  condiţiile  în  care  aceştia  au  calitatea  de  senior-editor,  respectiv  redactor-şef,  cu
motivarea că între publicare şi  fapta personală a fiecăruia dintre ei  nu se poate stabili  nicio relaţie concretă,  certă,  de
determinare  nici  pe  baza  argumentelor  expuse  în  cererea  de  chemare  în  judecată  şi  nici  pe  baza  probatoriului
administrat,  nefiind  învestită  să  aprecieze  măsura  în  care  revine  persoanei  juridice  care  editează  ziarul  răspunderea
pentru publicarea unor texte fără semnătura autorului  lor,  însă este cert că nu revine pârâţilor această răspundere, ca
persoane fizice pentru care nu se probează calitatea de autor.

Instanţa  de  apel  a  menţinut  soluţia  primei  instanţe  cu  privire  la  cele  58  articole  semnate,  însă,  în  ceea  ce  priveşte
articolele de la rubrica,,Bursa bârfelor" (120 de articole), cele publicate sub pseudonimul,,E." (7 articole) şi cele 2 articole
nesemnate,  a  constatat  că  acestea  au fost  aduse la  cunoştinţa  publicului  prin  exprimarea  cu  rea-credinţă  a  acordului
pentru  publicare  de  către  persoanele  care,  în  mod  evident  şi  notoriu,  aveau  această  putere  de  decizie  la  nivelul
publicaţiei, şi anume editorul şi redactorul-şef al acesteia, respectiv cei doi pârâţi, B. şi C., fiind, în accepţiunea instanţei,
cel puţin prezumabil, dacă nu chiar de notorietate, că editorul şi redactorul-şef sunt cei care au puterea de a decide dacă
un  articol  va  fi  sau  nu  publicat  în  ziar.  S-a  apreciat  că  acest  drept  nu  trebuie  confundat  sau  echivalat  cu  cenzurarea
conţinutului  articolului  depus  la  redacţie  de  autorul  lui  în  vederea  publicării.  Or,  probatoriul  administrat  în  cauză  nu

7/12 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=146958


răstoarnă această prezumţie. Cu atât mai mult aceştia sunt responsabili pentru conţinutul editorial al ziarului, atunci când
articolele publicate nu sunt semnate şi, deci, neasumate de nici un autor. Din moment ce publicarea respectivei rubrici
se afla sub controlul lor, cei doi pârâţi erau obligaţi să protejeze reputaţia altor persoane (obligaţie pozitivă), respectiv să
nu publice afirmaţiile insultătoare şi/sau informaţiile calomnioase. Prin urmare, s-a apreciat a nu avea relevanţă tipul de
contract încheiat de aceştia cu proprietarul mărcii de comerţ,,X Iaşi" . Instanţa a constatat că expresiile şi judecăţile de
valoare care se regăsesc în aceste articole sunt extrem de vulgare, injurioase şi degradante şi nu au nici un temei faptic
rezonabil,  lăsând  impresia,  pentru  un  observator  neutru  şi  de  bună-credinţă,  că  au  fost  efectuate  în  cadrul  unei
adevărate campanii de denigrare.

Recurenţii  critică  acest  raţionament,  apreciind  că  instanţa  de  apel  a  schimbat  sentinţa  tribunalului  fără  o  judecată
efectivă.

Nu  poate  fi  reţinută  această  aserţiune  în  condiţiile  în  care  instanţa  de  apel  a  procedat  la  o  nouă  judecată,  în  limitele
învestirii  prin  acţiunea  principală  şi  prin  criticile  formulate  în  cererea  de  apel  a  reclamantului,  caracterul  devolutiv  al
apelului permiţând reevaluarea probatoriului administrat în primă instanţă.

În acest sens instanţa de apel a analizat şi statuat cu privire la fapta pârâţilor cărora, în calitatea pe care au adus-o la
cunoştinţa  opiniei  publice,  de  senior  editor  şi  redactor-şef,  le  revenea  obligaţia  de  a  verifica  şi  aproba  conţinutul
publicistic al ziarului, atât în ediţia print, cât şi în ediţia on line.

Pârâţii  au susţinut  că  nu aveau o  astfel  de obligaţie,  neavând încheiat  cu  societatea  editoare  un contract  din  care  să
rezulte atare obligaţii şi că nu deţin o astfel de funcţie în conformitate cu codul COR, ci acţionează exclusiv în baza unui
contract de drepturi de autor pentru ceea ce scriau efectiv, denumirea din caseta redacţională fiind pur formală, menită a
constitui  doar  o formă de reprezentare a publicaţiei  faţă  de colaboratorii  acesteia  şi  faţă  de terţi.  Singurii  răspunzători
pentru conţinutul publicat, susţin pârâţii, sunt autorii textelor şi editorul persoană juridică, astfel cum indică şi art. 30 alin.
(8)  din  Constituţie.  În  măsura  în  care  echipa  denumită  simbolic,  fără  efecte  juridice,  colectivul  redactor  şef  căreia  îi
aparţineau,  alături  de  alţi  doi  colegi,  ar  fi  intervenit,  aceasta  ar  fi  reprezentat  o  formă  de  cenzură  care  ar  fi  încălcat
libertatea de exprimare a ziaristului. Această echipă, susţin recurenţii, structura prin rotaţie ediţia print a ziarului, corecta
gramatical  textele,  recurentul  afirmând,  în  recursul  propriu,  că  nota  distinctivă  de  senior  editor  inserată  în  caseta
redacţională s-a datorat faptului că era jurnalistul cu cele mai vechi state de serviciu la respectiva publicaţie.

Înalta  Curte  consideră  că  o  analiză  a  contractelor  de  cesiune  a  drepturilor  de  autor  este  relevantă  doar  în  ceea  ce
priveşte răspunderea pentru materialele publicistice proprii pe care pârâţii în calitate de autori le furnizează publicaţiei iar
lipsa unei convenţii civile sau a unui contract de muncă prin care să se instituie o obligaţie contractuală a pârâţilor de a
coordona activitatea publicistică, în sensul stabilirii conţinutului editorial al ziarului nu are ca efect decât înlăturarea unei
eventuale  răspunderi  civile  contractuale,  patrimoniale  sau  disciplinare  în  raport  cu  partea  cocontractantă,  societatea
editoare, în măsura în care se constată încălcarea unei astfel de obligaţii asumate.

În raport cu terţii, recurenţii şi-au asumat calităţi, astfel cum ei înşişi afirmă, de reprezentare a publicaţiei, prin urmare, în
măsura în care activitatea lor îmbracă o formă ilicită şi  creează un prejudiciu,  sunt ţinuţi  a răspunde pentru prejudiciul
cauzat acestor terţi, prin fapta proprie şi nu în calitate de comitenţi pentru fapta prepusului.

Astfel, cât timp, în ediţia print şi în cea on line, pârâţii figurează în calitate de editor, respectiv redactor şef, şi recunosc
faptul că şi-au asumat atribuţiile de a discuta despre elaborarea subiectelor de presă sau de a stabili tema subiectelor,
este evident că, independent de obligaţiile ce le revin din contractul de drepturi de autor în baza căruia publică articolele
pe care le scriu, aceştia şi-au asumat, suplimentar, acele sarcini ce ţin de exercitarea respectivelor funcţii, recunoscute
în caseta redacţională.

Deşi  consideră  că  aceste  funcţii  nu  reprezintă  o  profesie  în  conformitate  cu  Clasificarea  Ocupaţiilor  din  România,
această  aserţiune  ar  prezenta  relevanţă  în  raporturile  între  parte  şi  editorul  persoană  juridică,  în  situaţia  încheierii  şi
înregistrării unui contract de muncă, în care, într-adevăr trebuie indicat codul profesional pentru clasificare, optându-se
pentru una dintre profesiile cuprinse în subgrupa jurnalişti, respectiv redactor, redactor şef sau editorialist.

Însă, plecând de la dispoziţiile art. 30 alin. (8) din Constituţie, care instituie răspunderea civilă pentru informaţia adusă la
cunoştinţă publică a editorului, autorului, proprietarului mijlocului de multiplicare, în condiţiile legii şi având în vedere că
editorul, cel care se ocupă de editare-stabilirea formei textului, este intermediarul dintre autor şi publicaţie, iar redactorul
şef este cel care supervizează activitatea de redactare - în conţinut şi formă a publicaţiei, prezumţia judiciară simplă pe
care  instanţa  de  apel  şi-a  întemeiat  raţionamentul  şi  care  pleacă  de  la  proba  administrată  în  cauză  referitoare  la
titulatura  din  casetele  tehnice  ale  publicaţiilor,  este  că  aceştia  au  aprobat,  în  conformitate  cu  atribuţiile  asumate,
publicarea materialului încriminat.

8/12 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=146958


Contrar susţinerilor recurenţilor,  această deducţie constituie un mijloc legal de probă întrucât se întemeiază pe un fapt
conex cunoscut din probele directe (care dovedesc că pârâţii şi-au asumat în mod public calităţile prezentate în caseta
redacţională) din care se naşte probabilitatea faptului pretins, acela că au şi exercitat în fapt această calitate, procedând
la aprobarea publicării materialului încriminat.

O astfel  de concluzie  rezultată  din aplicarea prezumţiei  nu a fost  răsturnată  de către  pârâţi  printr-o  probă contrară,  în
condiţiile  în  care  aceştia  nu  au  negat  că,  informal,  exercitau  atribuţii  de  coordonare  a  activităţii  publicistice  a  ziarului,
motiv  pentru  care  se  poate  reţine  că,  în  procesul  de  verificare  a  ediţiei  respective,  intră  şi  evaluarea  conţinutului
materialului publicat.

În plus, chiar părţile au arătat că şi-au asumat public această calitate şi din considerente de reprezentare a publicaţiei în
raport  cu terţii.  Or,  în raport  cu terţii,  atributul  de reprezentativitate asumat are drept consecinţă angajarea răspunderii
pârâţilor  pentru  modul  de  exercitare  a  sarcinilor  specifice  care  revin,  în  mod  obişnuit,  unei  persoane  desemnate  în
această calitate.

Pretenţia  exercitării  parţiale  a  atribuţiilor  ce  le  reveneau,  nu  îi  exonerează  de  răspundere  pentru  calitatea  conţinutului
publicat, întrucât stabilirea temei subiectelor şi corectarea gramaticală a textelor compuse în abordarea temei stabilite,
nu poate fi disociată de verificarea, implicită, a conţinutului acestora.

Cu atât mai mult, în situaţia analizată, pârâţii nu au indicat autorul sau o altă persoană care ar fi putut decide cu privire la
publicarea  unui  articol  nesemnat,  fiind  prezumat  că  au  acceptat  ca  articolele  incriminate  să  fie  publicate  sub  această
formă, astfel că nu pot împărţi o eventuală răspundere pentru conţinutul prejudiciabil al acestora cu persoana care le-a
conceput.

Prin  urmare,  independent  de  împrejurarea  că  recurenţii  au  semnat  doar  un  contract  de  cesiune  drepturi  de  autor,
calitatea pe care şi-au asumat-o în mod public şi pe care se prezumă (în lipsa unor probe contrare), că au exercitat-o în
cadrul colectivului redacţional le impune a răspunde în faţa terţului în condiţiile în care au girat publicarea unor articole
despre  care  s-a  reţinut  că  îl  prejudiciază  pe  acesta  şi  care  nu  au  un  autor  cunoscut  împotriva  căruia  persoana
prejudiciată s-ar fi putut îndrepta.

4.  Într-o  altă  critică  formulată,  recurenţii  au  mai  susţinut  greşita  aplicare  a  normelor  de  drept  substanţial  privind
răspunderea  civilă  delictuală  prin  raportare  la  analiza  conţinutului  concret  al  articolelor  care  au  apărut  în  cadrul
rubricii,,Bursa  bârfelor  ",  considerând că acestea nu au fost  de natură  a  leza onoarea şi  demnitatea  reclamantului,  al
cărui  nume nu  a  fost  menţionat  în  cuprinsul  acestor  articole.  În  plus,  susţin  că  acestea  reprezintă  un  pamflet,  specie
literară  cu  caracter  satiric  căreia  nu i  se  impun coordonatele  unui  text  jurnalistic  şi  care  permite  limite  ale  libertăţii  de
exprimare mai largi decât în cazul materialelor pur jurnalistice.

Se arată că cititorii au fost avertizaţi că sunt informaţii neverificate şi neveridice, în tonalitate sarcastică, satirică, vulgară.
Se precizează că aceste informaţii nu pot fi analizate de instanţă ca şi cum ar fi materiale de presă care prezintă situaţii
factuale lipsite de suport probatoriu, ori ca judecăţi de valoare lipsite de o minimă bază factuală. Faptul că instanţa de
control  judiciar  sancţionează  limbajul  violent  din  aceste  "bârfe"  este  iarăşi  o  greşeală  pentru  că  tocmai  aceasta  este
caracteristica esenţială a pamfletului. Într-adevăr, susţin recurenţii, există unele exprimări care pot fi interpretate ca fiind
şocante, pe alocuri obscene, însă acest lucru nu echivalează cu intenţia de denigrare a reclamantului.

Deşi  nu  precizează  în  mod expres  textul  de  lege  încălcat,  recurenţii  consideră,  în  esenţă,  că  aceste  aspecte  vizează
caracterul ilicit al faptei. În acest sens consideră că publicarea unui pamflet nu poate fi apreciată ca având un caracter
ilicit întrucât pamfletul este o specie literară ale cărei caracteristici permit o marjă mai mare a libertăţii de exprimare.

Din acest punct de vedere, recurenţii susţin că instanţa de apel ar fi analizat în mod eronat textele pamflet ca şi cum ar fi
materiale  de  presă  care  prezintă  situaţii  factuale  lipsite  de  suport  probatoriu,  ori  ca  judecăţi  de  valoare  lipsite  de  o
minimă bază factuală, aspecte improprii pamfletului.

Analizând  această  critică,  instanţa  de  recurs  apreciază  că  este  eronată  distincţia  pe  care  recurenţii  o  creează  între
limitele libertăţii de exprimare în cadrul unui pamflet, în comparaţie cu cele ale unui articol de presă obişnuit, în condiţiile
în  care  asocierea  unui  text  de  presă  cu  o  creaţie  literară,  chiar  sub  forma  pamfletului,  nu  reprezintă  o  cauză
exoneratoare de răspundere pentru conţinutul  articolului,  neputându-se aprecia că acesta este în totalitate o operă de
ficţiune,  fără  nicio  legătură  cu  realitatea.  Indiferent  de  forma  de  exprimare,  chiar  şi  una  artistică,  ce  poate  permite  o
libertate mai mare de expresie literară, conţinutul trebuie să respecte dreptul la viaţa privată a persoanei, cu toată doza
de  satiră  pe  care  o  presupune  pretinsa  apartenenţă  la  acest  gen  literar.  Aceasta  cu  atât  mai  mult  cu  cât  subiectul

9/12 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=146958


pamfletelor  publicate  la  rubrica,,Bursa  bârfelor"  era  inspirat  din  viaţa  economică,  socială  şi  politică  a  comunităţii  ce
reprezenta  publicul  cititor,  aflat  la  diferite  niveluri  de percepţie  şi  înţelegere  a  lecturii,  în  care  capacitatea  de a  decela
între realitate şi ficţiune nu poate fi considerată a fi întotdeauna la un nivel maxim.

Instanţa  de apel  a  constatat  nu  doar  lipsa  unui  suport  probator  al  situaţiilor  factuale  şi  judecăţilor  de  valoare  reţinute,
care  oricum  nu  ar  putea  fi  înlăturate  eo  ipso  din  conţinutul  unui  pamflet  decât  în  situaţia  unei  ficţiuni  totale,  dar  şi
caracterul repetitiv şi vădit denigrator al expresiilor cuprinse în conţinutul articolelor, considerând că judecăţile de valoare
sunt extrem de vulgare şi că limbajul injurios a depăşit limita general acceptabilă de exagerare sau provocare.

Prin  urmare,  se  constată  că  instanţa  nu  s-a  rezumat  doar  la  a  identifica  şi  sancţiona  lipsa  unor  situaţii  factuale,  ci  a
analizat şi limbajul folosit, făcând astfel distincţie între injurie, pe care a reţinut-o în conţinutul articolelor, în detrimentul
satirei ca element de tehnică literară, invocată de pârâţi ca mijloc de apărare ce ar înlătura caracterul ilicit al faptei.

Pe de altă parte, deşi, astfel cum s-a arătat, recurenţii critică instanţa de apel pentru că ar fi analizat textele ca articole
obişnuite  care  prezintă  situaţii  factuale,  ceea  ce  nu  este  cazul,  în  opinia  lor,  în  ceea  ce  priveşte  specia  literară  a
pamfletului, admit, totuşi, că articolele s-au referit şi la situaţii faptice similare cu cele pe care instanţa le-a considerat, în
cazul celorlalte articole semnate, ca având o bază factuală solidă.

Independent  de  această  împrejurare,  respectiv  chiar  dacă  un  anumit  pamflet  nu  s-a  întemeiat  pe  situaţii  faptice,  deşi
recurenţii  au admis o astfel  de posibilitate,  este important  a se ţine cont  că limbajul  utilizat  trebuie să se încadreze în
marja acceptabilă pentru libertatea de expresie publică, respectiv să nu conţină insulte personale gratuite, pentru că, în
această situaţie, nu se mai poate vorbi de buna credinţă a jurnalistului,  respectiv, în cauză, pentru cele care nu au un
autor cunoscut, de buna credinţă a aceluia ce ia hotărârea de publicare.

De  asemenea,  nu  se  poate  considera,  cum  au  susţinut  recurenţii,  că  identitatea  persoanei  ce  a  constituit  subiect  al
articolelor  a  fost  protejată,  numele  atribuit  şi  referirile  la  ocupaţia  şi  persoana  subiectului  de  presă  ce  se  bucură  de
notorietate în regiune, sugerând, nu doar unui cititor avizat, identitatea reală a acestuia.

Prin urmare argumentele recurenţilor nu sunt de natură a înlătura caracterul ilicit al faptei reţinute în sarcina lor, acela de
a fi aprobat publicarea unor articole ce au depăşit, în formă şi conţinut, limitele libertăţii de exprimare jurnalistice.

5.  Referitor  la  celelalte  articole  (cele  nesemnate  şi  cele  publicate  sub  pseudonim),  recurenţii  invocă  existenţa  unor
contradicţii  în considerente în ceea ce priveşte materialele reţinute ca fiind prejudiciabile pentru reclamant, comparativ
cu cele pentru care instanţa a considerat că nu se impune angajarea răspunderii delictuale, întrucât acestea, susţin ei,
cu o excepţie  reprezentată  de materialul  din  1.04.2014,  care era o păcăleală  specifică  acelei  zile,  au conţinut  similar,
doar că sunt nesemnate, în parte întrucât sunt preluate din surse externe şi postate de către angajaţi ai persoanei care
deţine site-ul care se ocupă cu întreţinerea fluxului de informaţii în mediul on line.

Înalta  Curte  reţine  că  recurenţii  susţin  eronat  o  contrarietate  a  considerentelor  care,  pornind  de  la  o  situaţie  de  fapt
identică - aceleaşi teme şi afirmaţii existente atât în articolele semnate, cât şi în cele cu autor necunoscut, a determinat o
apreciere diferită cu privire la existenţa elementelor răspunderii civile delictuale.

Chiar dacă, într-adevăr, cu referire la aceste articole, în 6 din cele 7 poate fi identificată o bază factuală mai mult sau mai
puţin  solidă  şi  judecăţi  de  valoare  ce  au  pornit  de  la  descrierea  unor  aspecte  concrete  ce  pot  face  obiectul  unor
investigaţii jurnalistice, instanţa de apel a apreciat că acestea sunt lipsite de suport probator, astfel că nu se poate reţine
că nu a analizat conţinutul lor într-o manieră similară celorlalte.

În  privinţa  articolului  publicat  la  data  de  1.04.2014  nu  există  o  justificare  pentru  conţinutul  acestuia  şi  limbajul  folosit,
neputând  fi  luată  în  considerare  apărarea  pârâţilor  în  sensul  că,  faţă  de  data  publicării,  era  evident  că  articolul
reprezenta o farsă.

Pe de altă parte, dacă pentru articolul publicat la 28.10.2014,,Valul Direcţiei Naţionale Anticorupţie ajunge la Iaşi", se pot
verifica  susţinerile  pârâţilor  referitoare  la  faptul  că  a  fost  preluat  dintr-o  sursă  externă,  fiind  citată  sursa  respectivă,
împrejurare nerelevantă pentru înlăturarea răspunderii  publicării  lui, pentru articolul intitulat,,Urătură pentru A." publicat
la data de 1.01.2015, nu mai poate fi folosită o astfel de apărare, cu atât mai mult cu cât limbajul utilizat a fost analizat
de instanţa  de apel  şi  considerat  vulgar,  iar  recurenţii  nu  au contrazis  o  astfel  de  constatare.  Împrejurarea  că  au fost
postate în mediul  on line de către angajaţi  ai  administratorului  de site,  nu prezintă relevanţă,  în condiţiile  în care şi  în
varianta on line pârâţii figurează în aceeaşi calitate.

6. Invocând dispoziţiile art. 488 pct. 6, recurenţii au criticat respingerea de către instanţa de apel a excepţiei autorităţii de
lucru judecat în ceea ce priveşte lipsa calităţii procesuale pasive a pârâtei C., pentru care susţin că, în litigii similare, s-a

10/12 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=146958


constatat că aceasta nu are calitatea de a răspunde pentru autorii articolelor de presă.

Recurenţii  consideră  că  excepţia  vizează  situaţia  în  care  recurenta  este  chemată  să  răspundă  pentru  fapta  altor
persoane, întrucât din hotărârile invocate rezultă că recurenta nu poate răspunde decât pentru fapta proprie. Astfel cum
s-a arătat anterior, pârâta nu a fost chemată în judecată în calitate de comitent pentru faptele prepuşilor, ci pentru fapta
proprie  decurgând  din  calitatea  de  redactor  şef.  Chiar  instanţa  de  fond  a  constatat  că  reclamantul  nu  a  chemat-o  în
calitate de autor ci  de redactor şef,  apreciind că pârâta are calitate procesuală şi  că verificarea atribuţiilor  constituie o
problemă de fond a acţiunii. În acest sens a constatat că cererea formulată împotriva pârâtei în calitate de redactor şef
este  nefondată,  apreciere  infirmată  de  instanţa  de  apel  care  a  analizat  conţinutul  atribuţiilor  exercitate  de  parte  în
această calitate şi a concluzionat că acestea nu au fost îndeplinite corespunzător.

Referitor la calitatea procesuală pasivă a pârâtei, se constată că instanţa de fond a respins o astfel de excepţie, soluţia
nefiind atacată cu apel, motiv pentru care a rămas definitivă, intrând în puterea lucrului judecat. Prin urmare, recurenţii
nu mai puteau relua o astfel  de discuţie la momentul  dezbaterilor  din apel,  şi  cu atât  mai puţin,  omisso medio,  în faţa
instanţei de recurs, pentru ca aceasta să poată fi legal învestită cu analiza criticii formulate prin motivele de recurs.

De  altfel,  aspectul  pozitiv  al  autorităţii  de  lucru  judecat  prin  raportare  la  considerentele  hotărârilor  judecătoreşti  care
apreciau cu privire la obligaţiile pârâtei în cadrul redacţiei, a fost verificat de către instanţa de apel, care a constatat că
nu mai poate reţine contrariul faţă de soluţia pronunţată de prima instanţă.

7.  Cu privire  la  existenţa  prejudiciului  şi  a  faptei  ilicite,  recurenţii  susţin  că au publicat  informaţii  pentru care există  un
interes public, fiind astfel de bună credinţă.

Instanţa  de  apel  a  defalcat  articolele  pentru  care  a  recunoscut  baza  factuală  şi  interesul  public,  însă  a  apreciat  că
articolele  neînsuşite  de  un  autor  sunt  cele  care  au  depăşit  cu  mult  limitele  libertăţii  de  exprimare,  fiind  afectată  viaţa
privată  a  persoanei.  Este  real  că  dreptul  la  liberă  exprimare  este  aplicabil  atât  informaţiilor  şi  ideilor  care  sunt  primite
favorabil, cât şi celor care ofensează, şochează sau deranjează o persoană publică, însă valori ca viaţa privată, onoarea
şi demnitatea acesteia trebuie ocrotite. În cauză, constatarea caracterului ilicit al faptelor s-a întemeiat şi pe violenţa, în
sine, a limbajului utilizat în descrierea unor aspecte ale vieţii private sau a unora care creau doar aparenţa de realitate
(cum este cel din 1.04.2014), nu doar pe lipsa de documentare a materialelor publicate.

Cum  limbajul  folosit  a  fost  extrem  de  vulgar,  depăşind  limitele  decenţei  şi  bunului  simţ  pe  care  orice  exprimare  cu
caracter public trebuie să le conţină atunci când este cuprinsă într-o publicaţie ce se adresează publicului larg, nu există
o  justificare,  din  partea  pârâţilor,  a  utilizării  acestui  limbaj,  care  să  poată  determina  aprecierea  bunei  credinţe  a
persoanei care a permis folosirea lui în textul publicat. De altfel, pârâţii nu au combătut în recurs aprecierile instanţei de
apel privind lipsa unui alt scop decât intenţia de denigrare. Prin urmare, este evident că scopul urmărit nu a fost cel de
informare a opiniei publice, ci de jignire adusă unei persoane, dincolo de limitele îngăduite de caracterul public al funcţiei
acesteia.

Chiar dacă recurenţii susţin că nu a fost probată existenţa unui prejudiciu, cel de ordin moral poate fi dedus din violenţa,
gravitatea şi intensitatea cu care valorile personal nepatrimoniale sunt atinse, aspecte analizate de instanţa de apel.

8.  Reclamanţii  au invocat  în  susţinerea faptului  că,  pentru persoanele publice,  limitele  libertăţii  de exprimare sunt  mai
largi,  inclusiv  în  privinţa  limbajului  folosit,  jurisprudenţa  Curţii  Europene  a  Drepturilor  Omului  în  aplicarea  art.  10  din
Convenţie,  respectiv  cauza  Tusalp  contra  Turciei,  în  care  Curtea  Europeană  a  Drepturilor  Omului  a  apreciat  că  este
permisă utilizarea unui  limbaj  vulgar din raţiuni  stilistice cu condiţia să nu fie subordonat unicului  scop de a insulta.  În
speţa citată, Curtea Europeană a Drepturilor Omului reţine că afirmaţiile au o bază factuală şi că nu au afectat cariera
politică a persoanei vizate, viaţa profesională sau privată.

Înalta Curte reţine că, în cauza citată, Curtea Europeană a constatat că cele mai multe judecăţi de valoare s-au bazat pe
fapte particulare, evenimente şi incidente care erau deja cunoscute publicului (par. 47) şi că limbajul jignitor ar putea să
nu fie  protejat  de libertatea de exprimare,  în cazul  în care singura intenţie  a declaraţiei  ofensatoare este de a insulta.
Utilizarea expresiilor vulgare în sine nu este decisivă în evaluarea unei expresii ofensatoare, deoarece ar putea servi în
scopuri stilistice. Pentru Curte, stilul face parte din comunicare ca formă de exprimare şi este astfel protejat împreună cu
conţinutul expresiei (paragraf 48).

În  speţa  dedusă  prezentei  judecăţi,  situaţia  nu  este  similară  întrucât,  spre  deosebire  de  articolele  ce  nu  fac  obiectul
recursului,  în  articolele  reţinute,  doza  de  exagerare  şi  judecăţile  de  valoare  exprimate  într-un  limbaj  satiric  sau  chiar
vulgar nu sunt grefate pe un minim de fapte supuse investigaţiei jurnalistice iar pârâţii nu au demonstrat cum, prin astfel
de articole, care reprezintă o ingerinţă în viaţa privată, interesul general de informare al publicului primează faţă de viaţa

11/12 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=146958


personală a persoanei publice.

În  ceea ce  priveşte  consecinţele  asupra  carierei  politice  a  reclamantului,  aceste  împrejurări  nu  au constituit  obiect  de
verificare în speţă, ci dreptul la demnitatea vieţii private pe care afirmaţiile injurioase, inclusiv cele de natură sexuală o
afectează.

Contrar  susţinerilor  recurenţilor,  instanţa  de  apel  a  avut  în  vedere  jurisprudenţa  Curţii  Europene  pe  care  a  aplicat-o
atunci când a stabilit coordonatele în care a analizat limitele libertăţii de exprimare în textele incriminate.

În ceea ce priveşte criticile din recursul incident, formulat de reclamant, care vizează nemotivarea soluţiei de acordare a
daunelor  morale,  acestea sunt  nefondate.  Instanţa  de apel  a  prezentat  care  este  fapta  ilicită  şi  ce  anume judecăţi  de
valoare sunt degradante, fără temei faptic şi sunt exprimate printr-un limbaj injurios care depăşeşte limitele acceptabile
de provocare.

De asemenea, a avut în vedere proporţionalitatea daunelor acordate cu faptele reţinute, dar şi necesitatea ca acestea să
nu devină o povară financiară pentru pârâţi.

Prin urmare limitele acordării daunelor au fost justificate în apel şi au fost fixate reperele cuantificării lor, fiind inadmisibilă
reaprecierea lor  de către instanţa de recurs întrucât  s-ar  depăşi  limitele  controlului  de legalitate de care este ţinută în
cadrul procesual al prezentei căi de atac.

Faţă de aceste considerente, Înalta Curte va respinge recursurile ca nefondate.

PENTRU ACESTE MOTIVE

ÎN NUMELE LEGII

D E C I D E

Respinge, ca nefondate, recursurile declarate de pârâţii B. şi C. şi recursul incident declarat de reclamantul A. împotriva
Deciziei nr. 370 din 26 aprilie 2017 a Curţii de Apel Bacău, secţia I civilă.

Definitivă.

Pronunţată în şedinţă publică astăzi, 21 martie 2018.

12/12 Detalii jurisprudență

http://www.google.com/
http://www.scj.ro/1093?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=146958

